Studier iFokus

Studier

Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 2304 ggr
Maggie12
2016-01-14 10:37
0

Veterinärprogrammet

Jag har länge haft en dröm om att bli veterinär, dessvärre innebär det att man måste ha väldigt höga betyg för att komma in på den enda utbildningen i Sverige vid SLU. Själv går jag sista terminen i trean (gymnasiet) och är väldigt orolig att mina betyg inte ska räcka till. HP är inget alternativ då jag har skrivit det flertal gånger utan framgång, det är helt enkelt inget för mig. 

Än så länge har jag A i alla ämnen förutom 3 (där jag har B), och har 4 st oavslutade kurser.  

Ska också tillägga att jag har även full behörighet samt full merit.

Därför undrar jag lite ifall det finns någon som studerar på veterinärlinjen och vilket betyg som krävdes för att komma in?

Undrar också ifall det finns någon annan som också satsar på veterinärprogrammet 2016 (eller senare)?

hhejlollo
2016-01-14 10:43
0

Vill gärna veta jag med!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Åsa S
2016-01-14 11:56
2

Pluggar inte eller har gått där men jag har jobbat som lärare och en av mina elever kom inte in på veterinärutbildningen i sverige så hon började på veterinärprogrammet i ungern. Hon var på besök på sin gamla skola medans hon gick där och hon tyckte det var toppen därnere utbildningen var på engelska och hon klarade den bra trots att hon inte var den som hade MVG i alla ämnen. Så numera finns det alternativ, det finns fler EUländer med internationella universitetsprogram så man måste inte deppa ihop ifall man inte kommer in i sverige för det finns alternativ.

Oliviahack
2016-01-14 18:31
2

I Danmark är det väldigt många som går när det inte finns tillräckligt med platser här i Sverige.

Em_
2016-01-15 01:30
1

Hur har du skrivit HP? Jag höjde mitt ganska mycket när jag pluggade till det och lärde mig metoder för att svara snabbt på frågorna :)

Marieangelica
2016-01-15 07:45
0

Tror bara du ska ge järnet nu sista terminen i skolan och faktiskt satsa på HP trots att du inte tycker det passar. Förutom betyg är HP det enklaste sättet att höja chansera att komma in på utbildningen. Du kan försöka läsa extra kurser med HP poäng för att höja dina poäng men då tror jag du hamnar i en annan urvalsgrupp med färre platser (BII). Lycka till! :-)

LLLINN
2016-01-24 19:03
0

Finns väl antagningsstatistik på deras hemsida där man se hur höga poäng som krävts tidigare år! Tror det låg på typ 21,4 senast jag kollade iallafall. 

Går också i 3:an och vill också bli veterinär, har dock alldeles för låga betyg (förutom A har jag hittils typ 2 C och 6 B hittills :/) så kommer satsa på högskoleprovet! Vad fick du för poäng när du skrev? Fick 1,4 och gränsen för veterinär ligger på 1,7 har jag för mig så ska kämpa arslet av mig för att höja de där sista 0,3 poängen under de kommande 3 proven (har jag inte klarat det 2017 får det bli biologi istället 😛). 

Men hur som helst, vet folk i vår ålder som fått t.ex. först 1,4, sen 1,6 och till sist 1,8 så it can be done!!! Inget är omöjligt om man kämpar hårt nog, eller vad är det man brukar säga😃.

Hoppas vi ses i klassrummet nu i höst eller nästa år, lycka till 🌺

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Maggie12
2016-01-25 11:20
0

Har som högst fått 1,3, vilket e långt från tillräckligt. Har räknat ut att om jag får B i resten av mina kurser (vilket jag garanterat minst kommer att få) så landar jag på 21,68 i snittbetyg. Hoppas verkligen att det ska räcka då jag som sagt inte är så bra på HP.