Studier iFokus

Studier

Etikett02-grundskolan
Läst 3773 ggr
idalina:)
2016-01-16 08:51
1

A i alla ämnen

Hej!

=======

Jag heter Idalina och jag går i vårterminen i sjuan. Mitt mål är att få A i alla ämnen och komma in på ett bra gymnasium. Vill arbeta som läkare helst kirurg men det kanske är lite för mycket att hoppas på. Men iallafall, har ni något tips hur man kan höja betyget. Något effektivt sätt att plugga  eller hur man ska vara mot sin lärare. Eller bara något tips?  🙂

Det här är mina betyg.

bild B

biologi D

engelska B

fysik C

geografi C

hem- och konsumentkunskap C

historia D

idrott och hälsa  C

kemi D

matematik C

moderna språk, språkval spanska. B

musik C

religionskunskap C

samhällskunskap  A

slöjd B

svenska C

teknik C

Katarina97
2016-01-21 23:38
8

För det första, om du vill bli läkare så utgår jag ifrån att du tänkt gå naturvetenskap på gymnasiet och vad jag vet så finns det inte ett gymnasium som kräver att man ska ha alla A för att komma in, den högsta intagningen jag har sett är 305 poäng, och den skola med högst intagningspoäng behöver inte heller vara den bästa för dig. Så stressa inte allt för mycket, att få A i alla ämnen är absolut inte nödvändigt! 

Med det sagt så kan jag säga att mitt bästa tips för att höja betyg är att prata med läraren om vad man kan göra för att få ett högre betyg. Om du t.ex fått ett betyg som du inte är nöjd med på ett prov, fråga läraren vad du kan förbättra och hur du kan visa att du kan bättre. Detta ger dig dels lite pluspoäng hos läraren eftersom hen kommer bli glad över att du verkligen vill förbättras, vilket aldrig skadar 😉 och dessutom så får du hjälp av läraren med vad du behöver göra för att nå ett högre betyg.

Maggie12
2016-01-22 08:11
1

Håller med ovanstående, jag går sista terminen i trean på naturvetenskapsprogrammet och hade A i två ämnen i slutet av grundskolan. Däremot krävs det väldigt höga betyg för att komma in på de flesta läkarlinjer (med betyg då alltså) så det är inte fel att stå på en bra grund från början. Men som sagt, prata med dina lärare vad du ska arbeta med och sätt själv upp mål. Vill man ha A i alla ämnen krävs det oftast mycket arbete, så lägg ner tid på pluggandet och planera din tid.

[Zachapacka]
2016-01-22 19:15
3

Att få A i alla ämnen är näst intill omöjligt så att ha de som mål är inte så smart. Men om du vill få höga betyg gäller det att tänka smart. Jobba på din studie teknik(googla om du vill veta mer om studieteknik).

Det kan va bra att tänka på att det är lättare att gå från ett C till ett B än från ett B till ett A. 

Så jobba extra på de ämnen du har D och C i. Sen är det alltid bra att smöra för läraren, ställ frågor och visa att du är intresserad. 

Slutligen, glöm inte att ha kul, du kommer aldrig orka om allt är svintråkigt. Du måste inte plugga jämt och det gör inget om du misslyckad på ett prov. Får du någon gång välja vad du ska jobba med så välj något du tycker är intressant och inte bara det enklaste. 

Det är också smart att alltid läsa igenom sina uppsatser innan man lämnar in de. Och fråga alltid om hjälp om du undrar något, du är inte dum för att du frågar något. Läraren finns där för att hjälpa dig, men du måste be om hjälp. Försök dock alltid att lösa problemet på egen hand först. 

lycka till

matildapsvensson
2016-01-23 23:57
0

Att få A i alla ämnena är definitivt inte speciellt svårt (som ovanstående kommentar säger) om du bara pluggar, är motiverad och är aktiv på lektionerna och självklart lär dig något. Jag hade minst 3 av mina kompisar som gick ut med A i alla ämnena förutom ett. Dock så vet jag att dom pluggade väldigt mycket och la ner otroligt mycket tid på skolan men med tanke på deras mål och vilka skolor samt linjer de skulle söka in på så behövdes höga betyg. Att smöra för läraren fungerar inte. Att visa intresse för ämnet är inte att smöra enligt mig, det är en ren självklarhet för att höja betyget.

Men mina tips är att satsa på att få A i alla ämnena (om du nu vill ha högsta betyg, det är absolut inte nödvändigt) när du går ut nian, inte åttan och inte sjuan. För om du satsar på att få högsta betyg i samtliga ämnen redan i höstterminen i åttan kommer du behöva hålla dom betygen i 3 terminer till vilket kan skapa ångest och väldigt jobbig stress och press.

Att plugga 3h hemma är nog ett måste. Gör lite i matteboken, skriva på svenskan, plugga geografi, fysik osv och lägg ner tid på att lära dig, inte få det klart. Var noga med arbetet och ta vara på den tiden du får att slutföra dina uppgifter. Och som den första kommentaren säger, fråga läraren vad du ska göra för att nå dina mål, då blir det automatiskt så att din lärare kommer vägleda dig och ge dig uppgifter som uppfyller de kriterierna som behövs för betyget.

Jag önskar dig all lycka till! Men glöm inte att pusta ut någon gång, låt inte detta bli en stress från betygen så du mår dåligt av det!

Maggie12
2016-01-24 16:11
2

Jag anser inte att man kan säga att det inte är svårt att få A i alla ämnen, detta är någonting som är väldigt individuellt. Vissa måste kämpa som satan för att ens få E i några ämnen medan andra har det enkelt för sig i skolan. Sätt upp mål, kämpa, gör ditt bästa och var nöjd med ditt resultat.

[Zachapacka]
2016-01-24 17:37
3

Att få A i alla ämnena är definitivt inte speciellt svårt (som ovanstående kommentar säger) om du bara pluggar, är motiverad och är aktiv på lektionerna och självklart lär dig något. 

Det beror på väldigt mycket. Jag känner inte en enda som hade A i alla ämnena när de gick ut 9an, och jag umgås väldigt mycket med "pluggisarna". Hur höga betyg du får beror också väldigt mycket på vad du går i för skola. På vissa skolor är det en extrem betygs inflation medans på vissa inte alls. 

Men att säga att det inte är särskillt svårt är väldigt missvisande. 

Jag föreslår också att du börjar jobba redan nu. Med det nya betygs systemet är det svårare att sänka sina betyg så de är smartast att alltid jobba så mycket man vill.

matildapsvensson
2016-01-24 19:29
0

Självklart beror det på vilken skola du går på, absolut! 

Jag skrev dock att det inte är speciellt svårt OM du är motiverad, pluggar mycket och är aktiv. Ber om ursäkt om jag formulerade mig fel och det blev en missuppfattning men å andra sidan är det inte omöjligt som du nämner! Om man kan ha A i ett ämne är det långt ifrån omöjligt att uppnå det, oavsett om det gäller för ett ämne eller allihop.

Idalina får helt enkelt gå till sin lärare oh prata med dom så hon kan uppnå sina mål om att gå ut med samtliga A:na.