Studier iFokus

Studier

Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 3074 ggr
smellcaramell
0

Högre utbildning -hjälp

Sitter och kollar runt på olika högre utbildningar då jag tänkt börja plugga igen i höst efter ett sabbatsår efter gymnasiet, men det finns ju så sjukt många program att jag knappt vet vad som är vad. 

Kan väl börja med att jag inte har en aning om vad jag vill jobba med, vill inte vara kontorsråtta och inte bara vara ute (tänk typ skogshuggare) utan vill ha ett arbete där man både sitter på kontor och kan röra sig i det praktiska arbetet, helst. Finns det ens sådana arbeten? haha

Gick teknik på gymnasiet med rätt bra betyg, var sjukt skolless och är inte så mycket för ämnena där man ska diskutera och vara nyanserad o.s.v. Gjorde det som behövdes där och inte mer om man säger så. Däremot de mer logiska ämnena (Matematik och fysik främst) fick jag A i utan att plugga mer än de gånger jag varit sjuk och missat genomgångar.

Det jag kollat på mest är Civilingenjör teknisk fysik (där man typ aldrig verkar få jobb i det man pluggat till?)

Eller lärare i matte/fysik på gymnasiet. Dock så är jag tveksam eftersom att det är relativt låg lön i om man tänker på hur länge man får gå i skolan, plus inte så fasta arbetstider där man får med rättning hem o.s.v.

Finns ju säkert hur många andra program som helst som skulle kunna passa mig som jag inte ens vet att de finns, någon som kommer på något sådär direkt kanske? Jag hade gärna blivit lärare om det inte vore för just lönen och arbetstiderna, har fått vara extralärare nästan jämt från årskurs 6 och framåt och mina klasskamrater har då sagt att jag förklarar bättre än läraren, men som sagt tveksam. Om man tittar på löner för civilingenjörer (teknisk fysik) ligger de på runt 40 000 när jag googlat lite , minsta på runt 30 000 vilket är en otrolig bra lön i jämförelse mer en lärare som får runt 30 000 med lägsta lön på runt 25 000..

Håller på att bli tokig  och trots att jag har haft ett helt år "extra" att fundera på har jag ingen aning om hur jag ska göra..

Duck Lord
0

Att vara chef för en grupp är ett rörligt arbete där man både sitter och skriver vid datorn, svarar på mejl och är ute o rör sig o träffar folk.

To be råttägare. For now webdesigner. https://neiwi.com

Duck Lord
0

Alternativt en project manager/supervisor som du kan bli med civilingenjör utbildningen.

To be råttägare. For now webdesigner. https://neiwi.com

smellcaramell
0

#1 och #2 ja det har jag sett, men känns rätt ovärt att "kasta bort" massa tid på att läsa hur mycket matte och fysik som helst för att sedan jobba med något som jag kan bli genom många andra utbildningar.. Känns som att det finns vettigare saker att läsa/plugga än fysik och matte om man vill bli projektledare liksom.. Känns som att jag bara skulle välja det programmet för att jag tycker det är "lätt" då liksom..

Samtidigt är jag väldigt inne på lärare, skulle passa mig som "handen i handsken" som man brukar säga, min mentor+mattelärare sa att jag borde bli handledare för lärarna när jag tog studenten, just för att jag var så duktig på att hitta sätt att förklara så att alla förstod, jag kunde göra ett tekniskt problem bildligt eller hur man ska säga, något som man egentligen inte kan beskriva i en bild beskrev jag ändå i bilder så att de var enklare att se(lättare att ta på som man brukar säga). Känns så surt att ha ett yrke som kan passa så bra för min personlighet men som fallerar på två relativt små detaljer.

Egentligen är jag rätt nöjd med att bara ha schemalagt dagtid och själv bestämma när jag vill rätta på kvällar/helger, men vet även med mig att jag är en person som skjuter upp allt, vilket kan bli jobbigt i till exempel slutet på terminerna när man har en deadline, men det kanske blir bättre med åren. Har ju aldrig missat en deadline så kanske funkar att man sätter upp en deadline för sig själv/framtida elever.

Sen kan ju lönen vara rätt okej, men det känns som att man måste hitta rätt arbetsplats för att det skulle funka.. Känns ju rätt värdelöst att spendera massa år till att plugga till lärare och få 23 000 i lön..

Åsa S
1

Haka inte upp dig på lönen utan ta något yrke där du trivs och mår bra. Jag har haft ett bättre betalt jobb än vad jag har idag men jag vantrivdes och vantrivs man sätter det sig efter ett tag på hälsan, så jag bytte till ett låglönejobb men som jag älskar, jag ser fram emot att gå till jobbet varje dag och min hälsa är bättre än den varit på många år. Jag har anpassat mina utgifter så jag klarar mig bra, kommer även klara mig bra även vid låg pension men förhoppningsvis kan jag jobba längre än till 65 för jag har ju kul på jobbet.

(Och glöm inte att det finns YH utbildningar där får man oftast lättare jobb efter studierna eftersom 25-30% av utbildningen är praktik på företag. Universitet/högskola har ofta inte samma nära kontakt med branschen, så fundera noga på vad du vill och kolla alla möjliga utbildningar)

smellcaramell
0

#4 fast för mig är lönen ändå viktig då jag ändå ska lägga ner många år på utbildning, därför vill jag ha bra lön och ett jobb jag trivs med. Vill inte tvingas ge upp mina hobbys bara för att jag valt ett arbete med en relativt låg lön med tanke på utbildningen. Min fritid är viktigare än mitt arbete för min hälsa om jag säger så. :)

Åsa S
0

Med hög lön kommer även ansvar, stora krav från arbetsgivaren som vill ha valuta för pengarna och ofta väldigt mycket arbete så var det för mig = jag hade ingen tid alls för hobbys även om jag hade pengar allt handlade bara om jobb och man var tvungen prestera hela tiden och man var tvungen jobba kvällar och även ta hem en hel del jobb. Nu har jag tid för mina hobbys och så himla dåligt tjänar man inte inom handeln att man inte har råd med hobbys. Har de i min närhet som har fina jobb och tjänar dubbelt så mycket som mig som hellre går och lägger sig i sängen och vilar efter jobbet eftersom de är mentalt slutkörda hellre än att syssla med nån hobby de gillar för de orkar helt enkelt inte. Så som sagt kolla dig inte blind på lönen utan välj nått du trivs med och håller dig frisk inom sedan är det en bonus ifall man tjänar mycket. Det finns många som har fina jobb men som blir sjukskrivna för att de vantrivs eller att arbetsbördan blir för stor och som sjukskriven/sjukpensionär får du jättedålig ekonomi även om du haft bra lön tidigare.

smellcaramell
0

#6 hah nä så är det ju, men mina hobbys är dyra, och om jag i framtiden skaffar familj och barn som även de har dyrare hobbys så kommer det ju då krävas att mannen har högre lön. Jag är väldigt effektiv i mitt arbete och har oftast gjort klart det som alla andra gör under 3 veckor på mindre än en vecka till exempel(på högstadiet gjorde jag ett kapitel i matteboken på 2-3 lektioner medan de andra inte hann klart på 4 veckor).. Så har inga problem med att göra uppgifter i tid, har ofta problem att hitta saker att göra på den schemalagda tiden jag har. Har fått sitta och rulla tummar rätt ofta på både skola och arbeten.

Men känns rätt värdelöst att utbilda sig till t.ex. lärare och få säg 23tkr i lön, när jag kan få nästan samma lön i månaden som timvikarie i samma yrke, plus att jag då slipper rättningen ( räknar på att jag jobbar "heltid" trots att jag är timvikarie). Så har det varit nu när jag arbetat inom vården lite, har tjänat ungefär lika mycket som de som jobbat på stället hur länge som helst och har utbildning. Då är jag alltså timvikarie och har inte alls någon utbildning, jobbade 98% och hade något lägre timlön än de fast anställda. Blev ju dessutom inringd och fick jobba heldagar ibland när jag hade schema under sommarsemetern, då kunde jag jobba 7-22 istället för att ha en delad tur =bättre för mig som ändå var på arbetsplatsen under "rasten" på den delade turen då jag inte hann hem.

Sedan har ju lärare ofta med sig rättning hem om kvällarna som de måste sköta, utöver den schemalagda lektionstiden vilket gör att man inte bara kan åka hem och sköta sin hobby, speciellt inte precis innan betygsättning när många elever med sena inlämningar kommer samtidigt..

Åsa S
0

Om du gillar programmering, databaser, statistik, siffror mm. så har du ju även systemvetare. Min man är systemvetare statligt anställd och han har mer än 40000kr i månaden och då har statliga anställda lägre lön än privatanställda (statligt anställda har dock andra förmåner). Han har dock jobbat ca 25år som systemvetare och har aldrig varit arbetslös det är ett bristyrke. Tycker dock själv det verkar urtråkigt av det jag sett av det han tagit hem men för vissa kan det ju funka. Min man brukar dock vara helt slut i skallen när han kommer hem så han går och lägger sig nån timme för att få vila huvudet.