matteuppgift
Ett trädgårdsland mäter 3,5 m x 4,2 m. Runt landet går en stig som är lika bred på alla ställen. Beräkna bredden av stigen när den totala arean av stigen och trädgårdslandet är 18,8 m2.
Jag har försökt göra en andragradsekvation av detta med det GÅR bara inte. Jag fattar inte hur jag ska göra! Haaatar textuppgifter.😭
Kan någon hjälpa mig att göra en ekvation av detta? Och gärna lite förklaringar. Sen räknar jag ut den själv.
(Jag har kommit så lång som (3,5+2x)(4,2+2x), men sen kommer jag inte längre. Vet inte ens om det är rätt.)
Räkna ut arean på trädgårdslandet och dra det från 18,8 m2 innan du ens ger dig på resten.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Hahah ja vad ska man säga.. Har suttit och räknat i alldeles för många timmar så jag kan inte ens tänka mer. Tack så mycket! Nu ska jag nog allt få det rätt.
Nä det går fortfarande inte. Jag ger upp!
Gör inte det. Jag ger bara ledtrådar, för du lär dig inget om du inte löser ekvationens uppställning själv. 😎
Rita upp trädgårdslandet med alla mått som du vet i paint, det brukar underlätta att se hur man ska göra. Lägg ut bilden sedan.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Hela arean är 18,8 m2 och bara trädgårdslandet 14,7 m2 ? Så då är stigen 4,1 m2?
(3,5+2x)(4,2+2x) = 18,8 ?
Ja, stigen har den arean. Du glömmer hörnens area. Se här:

#7 Ja jag prövade det en gång men det blev inte rätt.
Tänkte (3,5+2x)(4,2+2x)-3,5x4,2=4,1. Men fick inte det till rätt svar heller så jag vet inte… 😡
#8 Jaa okej, jag ska pröva igen!
Nä jag fattar fortfarande inte..
(4,2 x X) + (4,2 x X) + (3,5 x X) +(3,5 x X)+ 4(X x X) = 18,8 - (3,5 x 4,2)
Förenkla den.
#12 är inte det där samma som att skriva (3,5+2x)(4,2+2x)-3,5x4,2=4,1 ?
iaf jag får båda att bli 15,4x + 4x2 =4,1
Jag orkar inte mer nu, har suttit flera timmar hahah.
Men tack för hjälpen!
Du kan förenkla mer genom att dela allt på 4.
jag får ändå inte svaret till 0,25 m.
15,2x + 4x2 =4,1
3,7 x + x2 = 1,025
Såg att du skrivit 15,4 istället för 15,2, har tyvärr ingen miniräknare, så kan inte komma längre.
Jag kan inte få det till annat än 15,4 😮 och jag får inte rätt svar om jag använder 15,2 heller.
#7 Du hade rätt, vet inte vad jag yrat med!