Fundersam angående utbildning :/ hjälp
Nu är det så att jag kommit in på en yh-utbildning som heter Djurvårdare utökad nivå. Har alltid velat bli Djursjukskötare men jag fattas behörighet och hade tänkt läsa det nu till våren på komvux för att sedan söka in. Har även börjat fundera på om yrken inom tandvården kanske skulle vara något för mig? Har ca 20, med alla merit poäng. Är kluven och att flytta är inte det roligaste i nuläget.
Vad ska jag göra? Tackat ja till djurvårdare utökad nivå eller läsa på komvux för att sedan söka in till något tandyrke och djursjukskötare? om man nu kommer in… vilket jag inte tror men tandhygienist/tandsköterska tror jag att jag förmodligen kommer in på.
Är någon djurvårdare på utökad nivå här?
Det finns en uppsjö av djurvårdare i Sverige, så rent praktiskt för att öka chansen att få jobb, så skulle jag välja djursjukvårdare istället.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det där med "djurvårdare utökad nivå" har det snackats mycket kring. Just nu verkar det som att reglerna kommer ändras igen 2019, så att man inte får göra allt som man får göra idag. När man t.ex. inte får koppla på ett dropp längre blir man inte lika attraktiv på arbetsmarknaden. Så har du möjlighet så försök fixa djursjukskötarlegitimation, så har du mycket tryggare behörigheter i framtiden.
Det är ju ändå din framtid, och om jag var du så skulle jag inte i första hand nöja mig med det lilla. Utan har du möjlighet att läsa in behörighet för att komma in på det du verkligen vill så gör det. Tycker jag iaf.