Studier iFokus

Studier

Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 2387 ggr
AmandaJE
0

Universitet - vad ska jag studera?

Hej på er!

Jobbar på för fullt men känner mig bara mer och mer sugen på att plugga - men jag vet inte vilken utbildning jag vill/bör gå!

Jag är väldigt serviceinriktad och älskar språk. Jag är stresstålig men efter att ha jobbat på väldigt stressiga jobb, tror jag även att jag i min vardag skulle må bra av att även ha lugna stunder på jobbet. Jag har funderat en del på att jobba inom turism (men vad inom det?), men om ni har andra förslag tas de gärna emot. Jag har inte direkt hittat något program inom turism som tilltalar mig, och det jag hittade som först verkade okej, Service Management inriktning Tourism, i Lund har både låga antagningspoäng och jag har läst mycket kritik om programmet (även om man inte ska tro på allt man läser kan det ju vara bra att ha i baktanke.) Jag har bra betyg och alla möjligheter, men jag vet verkligen inte vad jag ska studera. Jag vill gå på en skola med bra rykte och på ett program där det känns som om man verkligen får ut något av de tre åren, jag ser inte meningen med att studera så länge om man ändå inte sen får jobb inom det området.

Mitt favoritjobb som jag har haft hittills, var när jag jobbade i en reception på en camping.

Jag är även intresserad av skrivande och kommunikation. 

Har ni några idéer eller tips? 

Tack så mycket för hjälpen ❤️

Hjärta ~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~ Hjärta Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter

www.LesPhotos.blogg.se

leemland
0

Turismyrket är så otroligt stort och "bytbart"(hittar inte rätt ord för det i skrivandets stund) nu. Och turismen ökar också för varje år, så det är absolut ett yrke att satsa på om man gillar serviceyrket.🙂 

Är det på Lund universitet du hittat den utb eller? Skolan har ju annars ett väldigt bra rykte om sig. 
Vilken typ av utb har du tänkt dig? Högskola, YH, KY etc etc? Och kan du tänka dig att flytta ?  😛 Eller är du "låst" till Skåne? 

Läser själv en lärlingsutb. via min hemkommun just nu inom hotell. 😛 Vet inte om min "slutdestination" blir just hotell eller inte, men nu har jag ju börjat någon stans🤪 haha. 
Om du vill kan du skicka PM till mig så kan jag försöka hjälpa dig så gott jag kan med att svara på dina frågor 🙂

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

AmandaJE
0

Tack så jättemycket för ditt svar, det betyder jättemycket! Ja det var lite så jag tänkte med, men enligt de 'recensioner' jag läst har många hoppat av och tipsat om att istället läsa ekonomi eller något man får en 'riktig' examen från :/ Jag har velat mycket men till slut bestämt att jag vill studera på universitet. Jag kommer från Stockholmstrakten och gillar att upptäcka nya städer, så jag är inte låst! Det ultimata hade varit att hitta en utbildning i Helsingfors, då min pojkvän nog ska studera där, men jag tror inte att det lär hända haha! Är på mobilen men skickar gärna pm i helgen! Tack!

Hjärta ~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~ Hjärta Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter

www.LesPhotos.blogg.se

leemland
0

Okej. Känner igen mig precis med vad du skriver 😛 Man vill så mycket 😛 

Men skicka du ett PM till mig när du sitter vid datorn så ska jag försöka komma på och skriva ner alla utb jag själv har tittat på 🤪 haha.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

AmandaJE
0

Skickat! 😃

Några fler som har förslag eller tips? 🌺

www.LesPhotos.blogg.se