Studier iFokus

Studier

Etikett05-studieteknik
Läst 3231 ggr
dementia
0

Jag har ingen studieteknik!

Är inne på mitt andra år på högskolan och det går INTE bra. Ingen motivation över huvud taget. Har riktigt dåliga betyg från förra året, högsta är ett D. Första salstentan vi hade nu den här terminen fick jag underkänt på…

Jag har ingen studieteknik alls, har aldrig haft heller. Är ett under att jag tagit mig såhär långt egentligen men nu verkar det ha tagit stopp.

Hur ska jag göra? Hjälp mig snälla!
Tipsa om era bästa studietekniktips för salstentor! Mitt minne är så otroligt dåligt så har verkligen stora problem med att minnas allt vi läser till tentorna…

Jag tror att om jag börjar få bättre betyg så kommer motivationen att stiga, men jag måste ta mig ur den här onda cirkeln.

Tretorn
1

Alla har olika studietekniken så du får prova dig fram :)

Jag brukar läsa in mig till tentamen under 1-2 veckor, lite per dag, Jag skriver en egen sammanfattning på det jag tycker är relevant/viktigt utifrån litteraturen/föreläsningar som jag repeterar dagligen. Detta får mig att minnas bättre inför provet och så kännas som mindre då jag har skrivit med egna ord samt får jag en annan förståelse utifrån detta.

Ett annat tips är att göra pluggtiden till en mysig tid - träffa vänner och plugga tillsammans (kan ni hjälpa varandra), sätt dig på ett fik med en varm dryck för att komma hemifrån, sätt dig i skolan om du fokuserar bättre där eller sätt dig hemma med levande ljus och en kopp varm dryck. Även viktigt du bestämmer en tid för dina studier te.x. jag ska plugga mellan 12-15 idag sen ska jag släppa studierna resten av dagen för det är viktigt med belöning :) Lycka till!

oddahviing
0

Vad pluggar du om jag får fråga? Känns inte som du är intresserad av de ämnen du läser, eller har jag fel? =/

'-Headlights on the highway-'

dementia
0

#1 Tack för tipsen. Tror mitt största problem är att jag inte börjar i tid..  Brukar göra egna sammanfattningar, men typ 2 dagar innan tentan när jag känner ångesten krypa på. Måste ha bättre pluggdiciplin… 

#2 Pluggar ekonomi, och jo tycker faktiskt att det är intressant (även om jag förstår vad du menar). Det är själva pluggandet som jag inte tycker om…

taylor__lambert
1

Överstrycknings pennor! Flera färger beroende på vad du läser, det blir enklare att hitta det viktigaste och saker som hänger ihop med varandra

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Unibrow
0

Jag skriver sammanfattningar, och sedan läser jag dom högt för mig själv (annars minns jag inget) som om jag skulle förklara alla koncept för någon. Gör detta under cirka 2 veckor, där den första är då jag skriver sammanfattningarna. Kommer ihåg att jag läste någon forskning om hur mycket man minns efter att ha lärt sig på olika sätt, och det bästa var att lära ut det man lärt sig, och det tycker jag funkar riktigt bra faktiskt. Sämsta var tydligen att lyssna på föreläsningar, men det beror ju på hur man känner själv.

Em_
0

Gamla tentor är också bra att kolla på. Vet inte vad ni har för upplägg, men jag försöker gå på alla föreläsningar och skriva en sammanfattning på de, helst samma dag. Jättebra att läsa på till tentan sen, plus att man tvingar sig själv att bearbeta informationen precis när man har hört den.

[julia&marsvin]
0

Jag tycker du borde läsa denna boken. Den är gratis och jättebra! WWW.studerameraboken.se

[Melbun]
0

Undrar om du har använt dig nåt av anki? Det är ett program där du kan göra egna flashcards =) Jättesmidigt för den som glömmer lätt. Det som är svårt dyker upp oftare och är det något som du tycker är enkelt dyker det upp mer sällan. Fungerar kanske inte så bra om det är uträkningar man gör men för termer och allt annat så är det otroligt bra :) Det enda jobbiga är att man får göra dem själv eller använda någon annans ;)