Studier iFokus

Studier

Etikett02-grundskolan
Läst 1084 ggr
Alexxiis
2015-11-29 17:08
1

Neutralisera bas (pH7)

Hej! Behöver lite hjälp från någon kemikunnig här på iFokus

Har fått i uppgift att planera en laboration där vi skall få fram pH-värdet 7 genom att blanda en basisk lösning med något utav följande: citronsaft, ättiksyra, avjoniserat vatten, bikarbonat och samarin.

Nu till min fråga, vad skall jag blanda för att få pH-värdet at bli 7? 🙂

VildaVittra
2015-11-29 17:11
0

Vilken syra som helst i rätt mängd för att neutralisera basen. Vilka baser kan du?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alexxiis
2015-11-29 17:14
0

#1 Kan inga överhuvudtaget. Extremt dåligt av mig men sanningen.

VildaVittra
2015-11-29 17:18
0

Vad står i din kemibok? De finns garanterat med flera stycken där. :)

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Alexxiis
2015-11-29 17:22
0

#3 Ammoniak , Natriumhydroxid, Kalciumhydroxid,  Metylamin osv. 

Finns någon utav dessa i de vi får använda till att neutralisera syran?  :)

VildaVittra
2015-11-29 17:37
0

Ja.

Såg att jag vände på syra och bas i första inlägget, har åtgärdat det. Man ska inte multi-taska. 😊

Här finns en kortfattad förklaring om den reaktion ni ska åstadkomma: http://www.naturvetenskap.org/kemi/gymnasiekemi/syror-och-baser/neutralisation/

Men jag rekommenderar dig att sätta dig och läsa boken ordentligt, hamnar du efter så pass som du gjort, så kommer kemin bara bli svårare och svårare allt eftersom. Berätta även det för läraren, kanske ni kan gemensamt komma på en lösning så du kommer ifatt?

Alexxiis
2015-11-29 17:40
0

#5 Tack så hemskt mycket, ska sätta mig ner och läsa igenom allt ordentligt nu, tusen tack :)