NA eller NB? Hjälp...
Jag behöver hjälp om gymnasiet valet, jag vet…alla säger ''välj det du vill, man ska vara ego ''. Jag har tänkt på Veterinär och då måste man ha läst NA i gymnasiet. Nu när jag läste lite om naturbruk såg jag att man kunde bli veterinärassistent.
Jag har frågat mitt studiesvägsledare och hon sa att om du vill kan du välja naturbruk, med naturpaket. Då måste du fråga om skolan erbjuder det. Sen kan man bli djurvårdare och samtidig studera. Jag hade hittat en skolan med naturbruk men de erbjuder inte naturpaket och jag blev väldigt besviken :c
NA är svårare än Naturbruk eller hur? Jag tänker kanske för långt men som veterinär har bättre lön…oh..jag vet inte ens om jag klara det, allt är bara svårt…
NA eller Naturbruk? Finns det skolan som ha Naturbruk och erbjuder naturpaket? Alltså Biologi, fysik och kemi 2, matte 4?
Jag velade ett kort tag mellan NB och NA, nu går jag andra året NA. Jag skulle personligen säga att den allra största fördelen med Na är att man inte alls blir lika låst som om man läser naturbruk. Läser man natur/natur har man behörighet till att bli ALLT förutom präst och religionslärare.
Jag skulle vilja säga så här att det viktigaste om man ska läsa natur är att man inte har för svårt för matte, för då får man det ordentligt kämpigt. Man läser fruktansvärt mycket matte i väldigt högt tempo! Jag älskar matte så för mig är det bara roligt.
Visst NA är hektiskt, men absolut inte omöjligt!
Har nu några andra frågor får du gärna ställa dem🙂 Båda om behörighet eller natur-linjen.
// Nadja
#1 Aha! Jag tänkte att jag kanske bli jätte stressad med NA för att min syster kompis har sagt att han ha haft stressande tider i NA och att det var svår så jag tvekade lite och underade på NB
Jag älskar också matte och NO ämnena, man få se världen från ett annat perspektiv. :D
Tack så mycket! Jag antar att jag ta NA :) kämpaaaaa
Jag går NA och kan säga att det är väldigt stressande. Det är mycket plugg hela tiden, i alla fall på min skola. Om jag fick göra om mitt val skulle jag ha valt något annat men eftersom jag inte har mycket av gymnasiet kvar kämpar jag på.
Tycker att du ska tänka noga och besöka programmen innan du bestämmer dig.
Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice.