Naturbruksgymnasium?
Jag börjar gymnasiet nästa år och har lite funderingar kring detta.
Jag vill gå någonting som inkluderar djur, typ ett naturbruksgymnasium. Jag vill bli veterinär, djursjukvårdare eller öppna egen djuraffär. Jobba utomlands med hemlösa hundar osv…
Jag bor i närheten av Västerås och vill ha ett gymnasium nära här. Jag hittade realgymnasiet och tyckte detta lät toppen. Jag skulle vilja gå på ett gymnasium där det är tillåtet att ha med en hund t.ex. Jag har kollat runt på realgymnasiets hemsida men hittar inget konkret svar kring detta. Det kommer säkert komma ett antal frågar kring detta. Men får nöja mig med detta nu. Tack på förhand! :)
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
Mitt tips är att gå på gymnasieskolornas Öppet Hus som du är intresserad av; det brukar dom ha under hösten/vintern varje år och där kan du ställa alla frågor du vill samt titta dig omkring. Jag är själv från Västerås och jag gick på Ösby Naturbruksgymnasium utanför Sala (om du pendlar varje dag får du busskort från skolan men du kan också bo där.) Det är tillåtet att ha med hund om man absolut måste, och dom sitter i hundgårdar när undervisningen sker.
Jag håller med #2, gå på deras öppet hus. Men försök också hitta så många elever som möjligt som kan ge en rättvis bild på skolan, gå alltså inte bara efter vad de och hemsidan säger utan mer personliga upplevelser.
#2 jag kollade faktiskt på deras hemsida, men trodde endast att man kunde bo där. Minns du hur era scheman såg ut under veckan? Jag tränar även väldigt mycket på fritiden så ska även hinna hem till träningar. Jag ska gå på öppet hus, både med skolan och mina föräldrar.
Tack för svaren :)
Alla dagar började vi 8.30. Oftast slutade vi vid 14-15 men ibland också vid 16. Det tar ca en timme att pendla mellan Ösby och Västerås (2 timmar tur å retur). Första året läser man mest grundämnen så som engelska, matte, svenska, grunder i lantbruksdjur och sådant men vi hade även lite kurser som tillhörde våran valda linje till exempel grunderna om smådjur, hundar mm. Andra året väljer man inriktning hund/djursjukvård eller "zoo". Hundlinjen har mer plugg-ämnen så som fler kurser i matte, engelska och svenska samt kemi och sådant, men även fler hundkurser och en extra djursjukvårdskurs. Läser man inriktning zoodjur så läser man mer djurinriktade kurser så som djur på zoo, hur man har en djuraffär mm. (jag gick inriktning zoodjur så kan den väl bäst)
Tyckte du det var jobbigt att pendla på det sättet eller hur funkade det för dig? :)
Det var jobbigt i början men sen vande man sig; jag brukade lyssna på musik på bussarna, sova eller plugga när jag väl orkade det ;)