Studier iFokus

Studier

Etikett11-läxhjälp
Läst 2537 ggr
[candy_suki]
0

Matte läxa | Hjälp

Går i 9an har en matte fråga som jag inte kan lösa och kan inte vänta tills måndag för jag vill göra klar den nu XD 

Vi fick facit men det verka inte vara rimligt så nu fråga jag er :) 

''Ulrika tävla i bågskytte. Varje pil kan ge minst 0 poäng och högst 10 poäng. På klubbmästerskapet sköt Lisa 5 pilar. Medelvärdet blev 8 poäng och medianvärdet blev 10 poäng. Hur kan hon ha skjutit? Motivera ditt val och diskutera olika möjligheter. ''

Jag vet faktiskt inte varför det stod två olika namn. Jag skriver bara av. 

Tack för hjälpen! :)

LinaLj
0

Nu var det ett tag sedan jag läste nians matte men jag skulle nog lösa uppgiften så här: för att få den totala poängsumman måste man gångra antalet skott med medelvärdet.

När man sedan har den totala poängsumman så får man helt enkelt se vilka olika möjliga poängkombinationer det finns för att på 5 skott få ihop den summan och där minst tre av dessa är värda 10 poäng.

[candy_suki]
0

#1 Har räknat ut att totala poängsumman är 40 (8x5) men facit är lite konstig det stod 

(0.10) (1,9) (2,8) (3,7) (4,6) (5,5) <-- det är ju 6 st skott isåfall. Det bli inte rätt.

Hur vet att man att minst tre av fem är värda 10poäng? Varför inte två av fem??

OberonsMatte
1

#2 Medianvärdet är det som är i mitten när man rangordnar från lägst till högst. Om medianvärdet är 10 (dvs högsta möjliga poäng) måste alltså både nr. 3, 4 och 5 vara 10.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
0

#2 Det som står mellan parenteserna i facit är det möjliga värde som de två resterande pilarna kan ge för att medelvärdet ska bli 8. Att minst 3 pilar gett 10 poäng vet man eftersom medianvärdet är 10. För de resterande två pilarna är möjligheterna 0 + 10 poäng, 1 + 9 poäng, 2 + 8 poäng osv. Det finns alltså 6 olika kombinationer som är möjliga för att slutsumman ska bli 40.

Sajtvärd Katter iFokus

[candy_suki]
0

#3 Medianvärdet är det som är i mitten som du sa, men om medianen är 10 hur kan de två andra bredvid 10 också vara 10? Förlåt jag är dålig på att förstå saker XD

LinaLj
0

#5 Därför att man ställer upp dem i storleksordning. Så om vi har tex 6,7,7,10,10 så blir ju medianen 7,  om vi har 4,8, 8, 10, 10 så blir den 8, men om vi har 5, 5, 10, 10, 10 så blir medianen 10, likaså om vi har 4, 6, 10, 10, 10 osv. Men eftersom medianen måste vara 10 så måste den mittersta siffran vara 10 och eftersom man inte kan få högre poäng än 10 så måste därför även de andra två vara 10.

OberonsMatte
0

#5 Eftersom skalan av pilarnas värde går från lägst till högst och det inte finns något högre värde än 10.😉Om den pil som är mittemellan (pil 3 av 5) har ett värde av 10 måste de två som är på den högre delen av skalan vara 10 eller högre (men högre går inte eftersom 10 är det högsta värdet pilarna kan få).

Sajtvärd Katter iFokus

[candy_suki]
1

#6 JAHA! Nu förstår jag! Varför tänkte jag aldrig på den där 😂. Ok! Nu vet jag hur jag ska göra tack så mycket för hjälpen #6 och #4 !! :)