Studier iFokus

Studier

Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 1163 ggr
Amaandaaaa
0

När ska man köpa studentlitteratur?!

Hej! 
Jag ska börja på universitetet snart och undrar om man ska ska ha köpt studentlitteratur innan kursen börjar eller om man får information om det när man väl börjar?

Allt oviktigt
1

Ibland finns det en litteraturlista utlagd på nätet innan kursen börjar. Om inte så får du listan efter du börjat. Oftast vettigast att vänta till man får mer information om vilka böcker som behövs i början så slipper man köpa alla böcker på en gång

[Melbun]
2

Det står i din kursplanering vilka böcker du behöver och den infon finns några veckor innan du börjar. Ska göra iaf. Så du kan välja att köpa begagnade böcker eller beställa hem om du vill ha dem i tid. Annars kan du kika i bokaffären på skolan, brukar nästan alltid finnas. Annars så ja man får alltid info när man börjar men problemet blir ju att föreläsningarna ofta börjar direkt ifall man vill vara i fas liksom. Ibland dock som när jag kikade på en kurs om några månader så är ungefär 20 böcker listade xd Gissar på att man får info om vilka som är bäst, samt ifall man får utdrag ur vissa, men nu tex var det bara en bok så jag valde att beställa hem den.

Imasy
1

Jag brukade sätta mig och leta direkt jag fått besked om en plats. Oftast så är listorna (som brukar ha datum eller en notering om ev ändringar) aktuella, och de gånger det har tillkommit litteratur är det något läraren har skickat ut på pdf via kursportalen.

Stephanie
1

Nackdelen är ju om man råkar köpa gammal kurslitteratur, när föreläsaren tänkt byta men inte hunnit ändra. Men väntar man till efter kursen har startat, så kommer man få slåss med alla andra om de begagnade böcker som finns.

Bästa är nog att kolla om det finns en uppdaterad litteraturlista på kurshemsidan, och om det inte finns avvakta tills du är säker på vad ni ska ha för böcker. Det blir ju jobbigt om alla läshänvisningar/uppgifter etc är till en annan bok.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal