Inför gymnasiet | Frågor
Hej! Går i 8an och nästa termin = 9an och redan nu fundera jag på vad jag ska välja till gymnasiet. Jag tänkte ta naturvetenskap för att bli veterinär men om jag ändra mig kan jag välja annat linje. Men min syster sa att om man ska ta naturvetenskap måste man läsa matte 5 och det är jätte svårt, hur svårt är det?? Hon säger det som om jag skulle få jätte tufft..så nu undra jag..ni som har haft naturvetenskap, är det tufft?
Kanske för tidig att fråga men när man bli veterinär finns det väl olika ''ämne'' eller jag menar vissa veterinär lär sig att operera andra inte väl? Tycker mycket djur men inte när man ska operera de….
Tacksam för svar!
Du kommer att vänja dig vid blod osv, oroa dig inte för det. Så vill du bli veterinär så ska du sikta på att bli det.
Natur är helt klart att föredra inför veterinärutbildningen, matte kan man banka in i skallen om man ger sig attan på det även om man har svårt för det.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Min mamma sa att det finns veterinär som ta hand om operation och veterinär som bara ta hand om ''utsidan'' av djuren.
#2 Nja, det finns veterinärkirurger, men allmänveterinärer kastrerar ju djur och tar emot skadade djur. I alla sådana utbildningar ingår ju dessutom försöksdjur osv, men det är ju många år kvar tills det är dags, du kommer ha blivit äldre och mer tålig tills dess.
Första gången jag assisterade vid en operation så tröstade patienten mig, numera dånar jag väldigt sällan. 😎
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Aa, men då förstår jag! :)
Jag går naturvetenskapsprogrammet och man behöver inte alls läsa matte 5. På min skola är matte 5 en av programfördjupningarna som man får välja bland. Man behöver alltså inte ta matte 5 utan kan ta något annat(vad man kan välja varierar från skola till skola). Du måste läsa matte 1c, 2c, 3c och 4. 1c och 2c läser man under första året, 3c under andra året och 4 och 5 under tredje året om man väljer matte 5.
Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice.
Du måste absolut inte läsa matte 5 för att du väljer natur. Om du läser natur och sedan bestämmer dig för att läsa inriktning samhäll (De flesta skolor har Naturvetenskap inriktning natur och natuvetenskap inriktning samhäll att välja mellan) så behöver du bara läsa 3 mattekurser. Väljer du inriktning natur är det 4 kurser, men kurs 5 är frivillig oavsett vad du väljer.
Kikade in på veterinärkursens behörighetskrav och det ä matte 4 som krävs.
#5 #6 #7 Jaha?? Min syster sa att man måste…hon visade mig en "broschyr" om den skolan jag tänkte gå in (om jag kan) och så pekade hon där det stod "Matte 5" och sa "du måste läsa det" Vad menas med matte 4?
#8 Matte 4 har ingen bokstav efter sig (a, b, c) eftersom att de flesta program bara läser till matte 3. På natur läser man 1c, 2c, 3c som jag nämnde ovan. c-böckerna är de svåraste av a, b, c matteböckerna. Samhälls läser till exempel b. De läser en mattekurs per år likt många andra program, därav har matte 4 ingen bokstav, för att det är få program som läser fler än 3 mattekurser.
Hoppas att du förstår, var lite svårt att förklara.
Ska nämna att man kanske måste läsa matte 5 beroende på hur situationen i klassen blir. Som sagt så är matte 5 en programfördjupning som man läser i årskurs 3 om man vill. Man får då välja mellan cirka 5-6 olika programfördjupningar(t.ex bioteknik, matte 5, teknik, fysik m.m). Om vi hittar på att alla i klassen väljer fysik och matte 5(man gör två fördjupningar), och du väljer teknik och fysik så kommer du inte få teknik eftersom att det är en gräns på hur få elever det ska vara för att en kurs startas. Då får man välja om och i sällsynta fall måste man ta det som de allra flesta valt, även om man egentligen inte vill ha det. På min skola blev det t.ex ingen fysik eftersom att det bara var 3 elever som ville ha det. Vet dock inte om allt det där skiljer sig beroende på vilken skola man går på. Du kan gå till din SYV och fråga.
#9 Jag tror att jag förstår lite grann, men om matte 4 inte har något bokstav efter sig. .är det en svårt bok då??
#10 Det beror på. Om du skulle börja med matte 4 nu skulle du säkert tycka att det var svårt men när man gjort 1c, 2c och 3c så har man de förkunskaper som behövs. Matte 4 är ju inte en valfri kurs som matte 5 så man får kämpa sig igenom kursen även om den känns svår.
La till lite i mitt tidigare inlägg. ^
#11 AHA! Såg att du la till lite grejer där. Nu förstår jag :D var det svårt för dig att läsa NA? Vissa lägger ju press på sig själv, jag vet inte vad jag sa där XD
#12 Har inte tagit studenten, läser fortfarande NA. Kan säga att det var ett stort steg mellan högstadiet och NA för mig. Fysiken och kemin blev mycket svårare än den varit. Om man pluggar mycket vilket man måste göra då det är rätt hektiskt så går det bra.
Jag sätter press på mig själv men har även hög press från familj och släktingar.
#13 Tack så mycket för svaret och jag önska dig lycka till :)
#14 Åå tack detsamma! :)