Plugga på natten?
Nån mer än jag som pluggar bäst på natten? På dagen är det i stort sett hopplöst för mig att plugga. Min koncentrationsförmåga är obefintlig och jag störs av precis allt - är det inte ljud som stör mig så är det tystnaden istället. Tankarna flyger och det kan ta mig en hel dag att läsa ett par sidor i en kursbok. Jag kan komma på mig själv med att sitta och tänka på något helt annat och får backa tillbaka en lång bit för att jag inte vet vad jag precis läst. Även när jag inte tänker på annat så har jag väldigt svårt för att ta in information. På natten däremot har jag av någon anledning mycket lättare för att koncentrera mig. Oftast går det som bäst mellan ca 23-03 som jag kan hålla mig vaken. Jag vet inte om det är för att färre saker stör, om det är för att jag är trött och tankarna lugnar ner sig eller om det beror på något annat. Men skillnaden är som natt och dag (hehe), det är helt galet! Eftersom jag försöker plugga till civilingenjör är min dåliga koncentration förstås ett väldigt stort problem. Jag har pluggat i tre år och har inte klarat poäng ens motsvarande ett år. Men att plugga på natten är inte världens enklaste lösning. För det första är jag nästan alltid för trött vid den tiden och sitter bara och nickar till. Är jag pigg nog för att vara uppe så innebär det en sen start på nästa dag och nästan alltid för lite sömn, vilket inte funkar så bra med resten av livet. Nån annan som har samma problem som jag?

Mvh Stephanie 

Jag har för övrigt försökt återskapa den nattliga miljön under dagen. Typ dragit för gardinerna så att det blir mörkt osv, men jag hamnar ändå inte i mitt "flow" så jag misstänker att det har mer att göra med att jag själv blir tröttare och hamnar i någon balans mellan "tillräckligt pigg för att plugga" och "tillräckligt seg för att inte tankarna ska flyga".

Mvh Stephanie 

Jag pluggar bäst på natten jag också och det är för att det är mer störmoment på dagen, för då är det människor och vänner och djur vakna och springer runt och stjäl uppmärksamhet. På natten finns det ingen eller få att prata med och det blir mer lugnt och tyst :)
-
Jag är som effektivast på natten, oavsett om jag pluggar eller jobbar. Inga störande moment, utan man kan arbeta ostört. Inatt har jag jobbat i trädgården, ännu är det inte så mycket mygg ute.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Nu pluggar jag inte men även jag hade otroligt stora problem med detta och lyckades aldrig hitta en lösning. Jag är väldigt aktiv på natten och otroligt seg på dagen, vilket gör att det mesta skjuts fram till ungefär 22-23 någon gång. Ska man då upp tidigt så stör det väldigt mycket. De dagar jag behövde plugga satt jag uppe till kanske 02-03 och fick då sovit i 3 timmar (om man somnade den sekund man lade sig ner vilket aldrig hände). Kommer ihåg i ettan på gymnasiet när vi hade en dag då vi började 11:45 och kunde sova till 10:00, priceless! Pratade om detta med olika lärare i skolan på gymnasiet och de alla var eniga om att det borde finnas skola som börjar och slutar senare.
De föreslog att man pluggade på helgernas nätter istället för att störa sömnen inför skola. Både bra och dåligt alternativ, man vill ändå ha helgen så fri från plugg det går. Något de också gjorde för att underlätta för "nattugglorna" var att sätta inlämningstiden på 23:59. Ibland individualiserade de uppgifterna efter eleven men hände väldigt sällan, främst vid större och friare uppgifter.
Ja, som sagt. Jag har inte hittat några lösningar men du är absolut inte ensam om problemet! Något man kanske kan försöka är att jobba bort det som gör att man inte klarar av att plugga på dagen, vad det nu än kan vara. För mig handlade det mest om prestationsångest, osäkerhet och att jag inte kunde ha folk som kollade mig i nacken när jag jobbade. :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Jag är utan tvekan mest effektiv på natten, oavsett om det gäller storstädning av rummet eller läxor. Sen är jag en sån som helst gör allt på en gång, så jag kan sitta från 22 till 04 och göra klart fyra-fem större uppgifter.
Sen blir det alltid på fredag- eller lördagskvällar, då kan jag sova ut på morgonen så det inte blir för lite sömn. Behöver min sömn, så att göra lika på vardagarna fungerar inte.
Däremot klarar jag av att göra uppgifter på dagtid om jag verkligen vill också. Jag är bara lat och hittar på grejer jag kan göra istället för att plugga, på natten är det svårare (finns liksom inte så mycket att göra). Men har jag bestämt mig för att jag ska göra en uppgift så kan i princip inget störa mig, problemet är just att jag måste bestämma mig för det (;
//Jessie