Studier iFokus

Studier

Etikett: 11-läxhjälp
Läst 1452 ggr
emmieerlandsson
0

Hjälp! Judendom, kristendom och islam

Hej! 

Jag har några frågor som jag har väldigt svårt för att svara på och jag hade verkligen uppskattat om någon hade kunnat hjälpa mig med dom. 

Behöver speciellt hjälp med identitet frågan! :)

Tack på förhand! 

Frågorna: 2. Religioner påverkar både människor och samhällen. Det kan vara allt från hur människor ska leva i sin vardag till hur hela samhällen ska vara uppbyggda. Detta medför att människans identitet påverkas av i vilken religiös tradition som hon är uppväxt i. Din uppgift är att utreda (beskriva och analysera) hur olika religioner kan påverka människans identitet! 

a) Vad inom religionen är det som påverkar människans identitet? Ge exempel på hur en människans identitet kan formas i olika religioner. Jämför mellan religionerna. 

b) Jämför synen på mannen, kvinnan och sexualiteten mellan religionerna. 

3. Religion och vetenskap sägs vara två olika sätt att uppfatta världen på. Din uppgift är följande: 

a) Redogör för likheter och skillnader rörande hur en religiös person och vetenskapsman (icke-troende) förklarar världens uppkomst. 

b) Vad använder respektive person för argument? 

c) Vad försöker både vetenskapsmannen och den religiösa personen bevisa?

VildaVittra
0

"a) Vad inom religionen är det som påverkar människans identitet? Ge exempel på hur en människans identitet kan formas i olika religioner. Jämför mellan religionerna. 
"

Religiösa skrifter är ju egentligen en samling levnadsregler. Om du är på ett visst sätt så kommer du belönas i efterlivet. Vad anger de olika religiösa skrifterna för krav på hur folk ska vara? Ska man vara snäll? Ska man låta folk trampa på en? Eller är det öga för öga och tand för tand som gäller?

"b_) Jämför synen på mannen, kvinnan och sexualiteten mellan religionerna. 
_"

Är det så himla stor skillnad i de olika religiösa skrifterna som många försöker påstå? Alla kristna är ju inte protestanter i Sverige. 

"a) Redogör för likheter och skillnader rörande hur en religiös person och vetenskapsman (icke-troende) förklarar världens uppkomst. 
"

Den här tror jag faktiskt att du kan, det är ju en fråga om evolutionsteorin vs skapelseberättelsen. 

"b) Vad använder respektive person för argument? 
"

Vad har paleontologer för bevis för att evolutionen ägt rum och hur förklarar den religiöse förekomsten av dessa?

"c) Vad försöker både vetenskapsmannen och den religiösa personen bevisa? 
"

Vad tror du?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

emmieerlandsson
0

Tack så mycket! Nu förstår jag bättre i alla fall :)

tarantass
0

Nej, fråga 3 gäller inte evolution kontra skapelseberättelse. Det är däremot möjligt att läraren tror det, så att man måste svara så för att få rätt. Hade läraren skrivit "gammaldags" eller "bokstavstroende" religiöst hade hen haft rätt. Men då hade hen kanske i rättvisans namn behövt jämföra med gammaldags vetenskap också.

I verkligheten finns det massor med religiösa människor som inte alls ser den motsättningen, eftersom de inte tror på sina gamla urkunder (i den mån religionen i fråga har några) på det bokstavliga sätt som brukar hållas mot dem i sådana diskussioner. En del av dem är själva vetenskapare som sysslar med evolutionen i sitt yrke.

Det finns också oreligiösa människor som ser detta, fast kanske inte bland dem som yttrar sig högst.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.