Studier iFokus

Studier

Etikett06-tentor-prov
Läst 1817 ggr
arandeira
1

A frågor i Matte nationella

tjoo

Blev nu så att vi måste göra om Nationella på min skola (Matte 2b) för att så många hade fuskat. Helt otroligt irriterande men vad ska en göra liksom… 

Jag har inte jättelätt för matte, inte jättesvårt heller men det krävs att jag pluggar ordentligt (Vilket jag också gör). Dock, var enda gång jag gör de här proven så failar jag hårt på A frågorna. Det spelar ingen större roll vad det handlar om och jag kan ha pluggat stenhårt innan och kan mina regler som rinnande vatten. Varför kan jag inte lösa dem och hur ska jag göra om för att klara det? Hur gör ni som klarar av A frågorna? Hur förbereder ni er och hur tänker ni? 

Snälla hjälp mig! Tack på förhand :)

Gurky
1

Jag tror att jag hörde din mattelärare på tunnelbanan i går, då hon pratade om att väldigt många hade fuskat så att det skulle bli omprov. 

Är inte A-frågorna dom enklaste? Om du alltid failar kanske du bör fråga dig varför du failar. Är det för att du missförstår vad dom är ute efter eller är det helt enkelt så att du inte har kunskaperna för att klara av dom?

mathprodigy1
1

arandeira, när ska du göra provet? Jag ska göra den på tisdag :(

arandeira
0

#1 Vore väldigt konstigt om du hörde min lärare då jag inte har en kvinnlig mattelärare och det finns över 80 gymnasieskolor i stockholm, inte för att verka otrevlig men tycker att det är obehagligt när folk gör sånna där påståenden. Tror dessutom att det är väldigt många som ska göra om, typ alla mina kompisar från olika skolor ska det. 

Konstruktivt av dig att börja ditt svar så, jag frågade, alltså tycker jag inte att A frågor är lättast. Angående mattekunskapen nej, jag vet att jag har den, det är mer tankeprocessen som sätter käppar i hjulen för mig. Om du tycker att A frågor är lättast kanske du kan hjälpa mig genom att förklara hur du ser på en sån fråga när du får den? Det är mer det jag behöver hjälp med snarare än att bli ifrågasatt :) 

#2 Tisdag japp, som om man inte hade tillräckligt mycket att göra… :(

Gurky
0

#3 På vilket sätt är det obehagligt att jag hörde en mattelärare prata om att många hade fuskat? Tror inte att det är speciellt vanligt att en hel klass får göra omprov pga fusk. Isf är det något som är extremt fel i undervisningen/uppfostran. 

Det var en frågeställning, inget påstående. Men du kanske missade frågetecknet? Kollade precis upp ett prov och såg ingen som helst skillnad mellan dom olika "svårigheterna" på frågorna faktiskt. Det jag tänker när jag gör tentor är vad frågar man efter, hur ser problemet ut och vilket sätt kan jag på bästa sätt gå tillväga för att uppfylla det. I värsta fall kan man formelbajsa 😛

arandeira
0

#4 Det är inte en hel klass utan typ hela Sverige har fått det problemet. Svaren till Matte nationella 2b läcktes och nu måste det göras om då resultaten anses vara "opålitliga", förstör mitt liv mer eller mindre. 

Men nationella frågor är så himla annorlunda… gapet mellan C och A frågor känns typ helt enormt. Vilka prov kollade du på? De från skolverket? :)