Studier iFokus

Studier

Etikett02-grundskolan
Läst 3501 ggr
stinakrok
0

rätta spansktext

kan nån hjälpa mig att rätta en spansk text med grammatik?

jag går i 8an så det är väl lätt spanska antar jag.

VildaVittra
1

Fast det är ju att fuska. Är det inte bättre att du läser på om grammatiken idag istället, så du lär dig? 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

stinakrok
0

fast hur ska jag kunna lära mig och veta om det är rätt då? dom behöver inte ändra nåt, bara så jag vet om nåt är fel liksom :)

VildaVittra
0

På uppgiften brukar man skriva vilken form det är som ska övas, fråga direkta frågor om det istället. 

Hur skriver man åt i presens på spanska?

Var sätter man adverben i spanska meningar?

Så kan man be om hjälp, men att be någon rätta är fusk, det är din lärare som ska göra det. Tänk själv om du suttit och pluggat som en dåre och fått alla rätt, och så har en klasskompis inte ens öppnat boken det också för att den fuskat, skulle inte du bli sur då?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

stinakrok
0

Man ska skriva en faktatext typ, och jag har redan skrivit den. Men jag är inte så bra på spanska och jag vill gärna veta om det är något i texten som ska förändras, och i så fall varför det ska det, så jag lär mig. Det är väl ändå inte fusk? Det är som att fråga en lärare om hjälp, men nu har jag inte tillgång till en lärare tyvärr :( #3

VildaVittra
0

#4 Fast om du ber läraren om hjälp, så vet ju denne om att du inte kan den delen.

Sätt dig och jämför meningarna med den text som finns i din spanskabok, så ser du ju om du satt fel ordföljd eller om det saknas något. 

Det är inte för att vara elak jag skriver, utan för att du ska lära dig hur man lär sig. Man lär sig nämligen ingenting genom att få saker rättade, utan man lär sig genom att öva, öva och åter öva. Har du problem med spanskan så tycker jag att du ska börja följa en spansk såpa, man lär sig massor på det.

stinakrok
0

#5 Vi har inga böcker att gå efter :( och jag kan typ ingen spanska heller, vet faktiskt inte hur jag ska lära mig överhuvudtaget. google översätt är väl min enda räddning, fast det funkar knappt..

Inkanyezi
0

Varför lägger du inte in texten här, för att öppna diskussion kring det som du kanske undrar över? Eller kanske på Språk iFokus?

Någon spanska måste du väl ändå kunna, om du har spanska i skolan och ska göra en uppgift?

Flöffo
0

Den här kan hjälpa lite:

http://spanishchecker.com/en/

//Flöffo

Deviance
0

#1 Det är väl verkligen inte fusk att be någon rätta ens text? Det är ju feedback som är ett kunskapskriterie i de flesta ämnen idag. Man kan ju markera fel i texten och t.ex. skriva "fel tempus här, kolla på det", "en bokstav fattas", "syftningsfel" etc. Att rätta är ju inte att skriva om.

TS: Kan tyvärr inte mer spanska än dig så jag hoppas du hittar hjälp :)

hamstrar & fotografering

Inkanyezi
0

Webbsidan som Flöffo pekar på i #8 gör precis det som stinakrok frågar efter i #2. Den fungerar ganska bra, bara att släppa texten där, så får man förslag. Enda problemet är kanske att förklaringarna är på engelska, men man kan också välja att få dem på spanska.

Flöffo
0

#10 Japp.

Jag brukar själv använda mig av den sidan och Google Translate (för att kolla så att själva handlingen är rätt) när jag försöker korrigera uppsatser jag skrivit på spanska.

//Flöffo

arandeira
0

Jag kan hjälpa med spanska om du vill :)

Inkanyezi
0

Yo también te pudiera ayudar si lo quieres, pero pienso que la página que Flöffo indica funciona bastante bien para quien tiene conocimiento básico del idioma.