Studier iFokus

Studier

Etikett: 03-gymnasiet
Läst 3603 ggr
[candy_suki]
0

Gymnasium sköterska för veterinär

Hejsan! Om man vill blir undersköterska/ sköterska för veterinär, vilken program ska jag leta efter? Har hört om naturprogram men om man inte vill blir så hög nivå som veterinär ska man ändå tar den?  Vad skillnaden mellan naturbruks och naturvetenskap?  

Tacksam för svar! 🙂

ChristineL
0

Jag skulle satsa på naturbruk definitivt! 

Naturvetenskap är ju koncentrerat på kemi, fysik, matte, biologi. Med naturbruk får du ju djuren också, och det är väl dom du är intresserad av ;)

VildaVittra
0

Naturbruks lär du dig att ta hand om tamdjur, med natur så läser du naturvetenskapliga ämnen som kemi, biologi, fysik osv. 
På gymnasiet kan du bli djurvårdare om du går på naturbruks, men vill du bli djursjukskötare är det SLU sedan som gäller. Vill du ha en chans att få jobb är det den senare som gäller.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

*~HamsterHamster~*
0

Vill du bli sköterska helt klart naturbruk, vill du bli veterinär skulle jag helt klart ta naturvetenskapligt.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

The Fame
0

Behörighet till att bli djursjukvårdare kan du få på vilket högskoleförberedande program som helst om du väljer till naturkunskap 2 och matte 2 på individuella valet, ska du bara bli djurvårdare är det enklast att gå naturbruk tror jag. Men djursjukvårdare är det lättare att få jobb på.

[candy_suki]
0

Vänta lite, nu förstår jag ingenting XD 

#2 säger djurvårdare = naturbruk

#3 säger sköterska = naturbruk

#4 Du säger djurvårdare = naturbruk

Så hur ska jag?? va? Två säger att om jag väljer djurvårdare ska jag ta naturbruk och en säger om jag vill bli sköterska ska jag också ta naturbruk…så vilken egentligen ska jag ta??

ChristineL
0

Naturbruk ska du välja oavsett.

VildaVittra
2

#6 Inte om TS vill bli djursjukskötare, för även om kravet för behörighet är naturkunskap B, så blir det svårare att hänga med i undervisningen om man inte läst fysik, kemi och biologi. 

Djurvårdare =naturbruk =inga jobbmöjligheter

Djursjukvårdare= Natur och sedan 3 år på universitet = många jobbmöjligheter

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[candy_suki]
0

#7 Tack så mycket! Nu får jag en klarare ''bild''. Varför ska det vara så höga betyg på sköterska för T_T Ja jag vet, man ska ju rädda liv o.s.v :/ Oh .. Men tack! :)

JustMySelf
0

#8 fast intagningspoängen bestäms inte av skolorna, utan av hur många som söker och vad dessa har för betyg. Om det är ett populärt program kommer många av de som söker ha riktigt bra betyg och komma in först, och sen tar man in de som har lite lägre betyg. Så intagningspoängen är det betyg som den av de som kom in som hade lägst betyg. :)