Gymnasium veterinär
Ska snart välja gymnasium och jag har tänkt att utbilda mig till veterinär så småningom. Kan man gå på ett Naturbruksgymnasium och ändå få en bra utbildning då jag vill vara husdjurveterinär?

Ja det går, men du kommer behöva läsa in en del kurser utöver naturbuksprogrammets egna kurser. Vanligast är att man går natur
Väljer du att gå en naturbruksutbildning med naturvetenskaplig inriktning kan du studera vidare på universitetet till veterinär. Jag vet dock inte om du behöver läsa några kurser på komvux först, det beror på vilka kurser skolan erbjuder.
Väljer du att gå utbildningen utan naturvetenskapliga ämnen så kommer du först behöva läsa de kurserna för att få högskolebehörighet och kunna studera vidare.
Ha i tankarna att göra ditt allra bästa från början om du ska studera vidare till veterinär i Sverige. Det krävs allra högsta betyg i alla ämnen om man ska ha en chans.
Men även om du inte når upp till kraven så tror jag inte att du ångrar dig. Jag valde själv en naturbruksutbildning och är väldigt glad för det. :)
Medarbetare på vegan ifokus.
Är man behörig att söka men har lite låga betyg kan man komma in på ett bra resultat från högskoleprovet.