Studier iFokus

Studier

Etikett03-gymnasiet
Läst 5198 ggr
estelleandersson
11

Homosexualitet emot och för

Jag ska skriva en argumenterande text om homosexualitet. Jag är för men behöver ett eller flera motargument för att göra min text starkare. Behöver även hjälp med bra för argument. Tack så mycket!(:

Wellcraft
4

Vad är ens det att argumentera om?
Har aldrig sett någon argumentera för eller emot heterosexualitet.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

MaxFlickan
0

För att alla människor har rätt att älska, även om den de älskar råkar vara av samma kön.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[Nelley]
1

Det finns inga motargument.

Edit: Inga rimliga. 🤓

VildaVittra
0

Finns det ens några argument emot som inte är helt tokiga?

Exempel på för:

Homosexualitet förekommer även i djurvärlden, så det är helt naturligt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Hoseok
2

För:
- Det finns forskning som bevisar att homosexualitet finns, det är bara att googla fram.
- Personers kärleksliv och sexliv ska inte beröra andra människor.

Jag har väldigt svårt att komma på bra motargument.. för jag har argument emot dom motargumeten, haha.

Men de vanligaste är väl:
- Två biologiska män och två biologiska kvinnor kan inte fortplanta sig. Det går ""emot naturen"". (Finns som sagt motargument till detta, men folk brukar envisas med det)
- Religösa själ. "Det står i bibeln" , etc.

estelleandersson
2

#5 Ja dom mot argumenten är också dom ända jag kan komma på haha, vet dock inte hur jag ska kunna argumentera emot detta? T.ex det med religionerna, jag kan ju inte säga något som är emot någons religion eller? Jag kan ju inte säga att det är bullshit menar jag. Men det första motargumentet kan jag argumentera emot.

Hoseok
1

#6 Du kan ta upp det här med att det folk citerar i bibeln angående homosexualitet faktiskt har blivit missförstått. ;) Det finns nämligen folk som menar det. Kolla om du hittar något om det!

Citatet vi talar om är "a man shall not lie with a man as he lies with a woman".

wille_wille
3

Som #5 skriver så brukar ju många säga att det inte är naturligt, men då kan man kontra med att det är knappt något annat som är naturligt heller i samhället i dag.

Bara några exempel är mobiler, bilar, datorer, tv-apparater, spelkonsoller, djurhållningen inom matindustrin, våra bostäder osv. Finns hur mycket som helst som inte är naturligt så jag tycker det är ett värdelöst argument 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Sehvrin
2

#8 Förutom att det är naturligt. Det finns många arter där samkönade par finns: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_animals_displaying_homosexual_behavior (Wikipedia är i och för sig inte rekommenderat att använda som källa, men det är ett bra ställe att börja på för att hitta information och källor.)

Så ja, att säga att det inte är naturligt är ett dåligt argument eftersom det är naturligt. (Men hade det inte varit naturligt hade det ändå varit ett värdelöst argument just på grund av det som skrivs i #8 😉)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus