Behöver verkligen hjälp
Det här är ett rop på hjälp, för det börjar bli för psykiskt påfrestande för mig med skolan… Jag studerar Ljud och Musikproduktion andra året på gymnasiet, är 19år, har alltså gått om ett år (pga byte av linje). Det låter kanske som en rolig linje, men det var inte alls som jag tänkt mig och antar att det är därför jag tappat intresset rejält… Det är jättemånga dagar som jag helt skiter i att gå till skolan för att jag inte känner att det är värt det. jag vaknar den tiden jag ska, är inte lat, utan har bara ångest över tanken på att jag inte hänger med och att jag vet att det inte kommer hända mer i skolan än vad det gör här hemma. Jag bor ensam i en etta, känner ingen i stan, 5timmar hemifrån, och kan erkänna att det också är lite jobbigt… Bodde innan med 2 andra, som senare hoppade av och gjorde att jag blev ensam kvar här. Skrapar ihop lite pengar så och då för att kunna åka till vänner i Stockholm och liknande, men det är inte det enklaste när man bara har studiebidraget att leva på varje månad. Nu typp huvudsaken: Skola är VERKLIGEN inte min grej, har aldrig varit. Jag är är väldigt kreativ av mig och har varit sådan precis hela mitt liv. Har alltid ritat, älskar att sjunga, fotografera, skriva, dansa… Och utöver det så älskar jag att resa. Känner mig inte hemma här, men jag vet verkligen inte vad jag ska göra… Har gått samanlagt 3år nu på gymnasie, och det känns så hemskt att inte ha kommit någon vart. Att hoppa av nu vore ju skamligt. Vill inte känna att jag slösat bort 3år av mitt liv… Iofs har jag väl lärt mig lite på vägen osv men ni förstår vad jag menar. Men samtidigt vet jag inte om jag klarar detta… Jag gick inte till skolan idag heller och det kändes som att droppen rann över, så det bästa jag kunde komma på var att skriva ett inlägg här. Vad kan man göra om man hoppar av nu och inte har en gymnasieutbildning? Jag är mest rädd för att aldrig kunna få ett jobb osv…
// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét
Tänkte som dig under största delen av min gymnasietid. Lärare och rektor sa till mig att "det är ingen mening att du fortsätter för du kommer ändå inte klara av det." För hade mycket frånvaro och när jag väl var på skolan så satt jag bara där på lektionerna och gjorde ingenting.
Men när de sa till mig att "det är ingen mening och du kommer inte klara det här" så var det något som tändes inom mig och tänkte att "nu j*vlar ska jag klara det här bara för att bevisa att jag visst kan!" och det gjorde jag. Har idag ett fullständigt gymnasiebetyg och är glad att jag bestämde mig och slutförde det för jag vet att jag hade ångrat mig om jag hoppat av och gått någon annan linje eller inte gjort klart skolan överhuvudtaget.
Plugga och skola är inte heller min grej så jag vet vad du menar.
Det jag försöker säga att det är inte mycket tid kvar och jag hoppas att det blir bra, vad du än väljer. Det är bara du som vet det.
Medarbetare på Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."
Ta ett samtal med syon på din skola. Förutom anpassad studiegång finns det andra möjligheter, t ex folkhögskola och komvux. Dock är det bäst att du får råd av någon som har dina kursplaner och betyg framför sig, därför är det svårt att ge råd över nätet.