Livets hemlighet i tre stycken
It Couldn´t Be Done
If you think you are beaten, you are;
If you think you dare not, you don´t;
If you´d like to win, but think you can´t,
It´s almost a cinch you won´t;
If you think you´ll lose, you´ve lost,
For out in the world you´ll find
Success begins with a fellow´s will --
It´s all in the state of mind.
Full many a race is lost
Ere even a race is run,
And many a coward fails
Ere even his work´s begun.
Think big, and your deeds will grow,
Think small and you fall behind,
Think that you can, and you will;
It´s all in the state of mind
If you think you are outclassed, you are;
You´ve got to think high to rise;
You´ve got to be sure of yourself before
You can ever win a prize.
Life´s battle doesn´t always go
To the stronger or faster man;
But sooner or later, the man who wins
Is the fellow who thinks he can.
Den här fantastiska dikten hittade jag i The secret of the ages av Robert Collier. Du som förstår och tror på den kan klara vad som helst. Det är en stor portion av livets viktigaste lärdomar samlat i tre stycken. Vägen till lycka. Det är lite ironiskt att det antagligen är först när du har upplevt det som du förstår och tror på det, och det kan ske av en slump.
Vänliga hälsningar
Niklas
"Argue for your limitations, and sure enough, they're yours."
Richard Bach
Eller som i "Liftaren" om man lyckats med flygandet (There is an art, it says, or rather, a knack to flying. The knack lies in learning how to throw yourself at the ground and miss) så gäller det att:
"Do not listen to what anybody says to you at this point because they are unlikely to say anything helpful. They are most likely to say something along the lines of, 'Good God, you can't possibly be flying!' It is vitally important not to believe them or they will suddenly be right."
Douglas Adams
_
_
#1: :-) Samma tema.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag gick en kurs i mental träning för några år sedan. Vi fick en lapp att sätta upp på t.ex halspegeln. Den sa ungefär:
"Om du tror att du inte kan så har du rätt. Om du tror att du kan så har du rätt."
Tänk om alla visste det!
Vänliga hälsningar
Niklas
Tyvärr verkar många tjejer ha nedvärderande åsikter om sig själv om att dom kanske inte kan lika bra som andra. Och självklart blir det självuppfyllande.
På så sätt är det kanske inte så konstigt att det är fler självförtroendekaxiga män som har de flesta chefsjobben.
Hur får man en hel grupp att få bättre självförtroende? Tuff nöt!
Mvh // Johan
Fråga en lagidrottstränare!
#5: Det där är ofta sant. Jag märker det tydligt när jag har utvecklingssamtal. Kvinnorna berättar att de ogärna ger sig in i roller där de inte har minst alla önskade kvalifikationer. Killar kastar sig in i dem om de uppfyller en. Jag brukar försöka få dem (kvinnorna) att ändra sin syn på det. Jag säger att om de kan allt från början finns det inte mycket utrymme att utvecklas. Då brukar de förstå hur jag menar. Därifrån är steget i och för sig ganska långt till att faktiskt ändra sitt beteende.
Vänliga hälsningar
Niklas
Det här har ju med annat att göra också - hur man skapar relationer, och vilken position man önskar i sin omgivning.
Man kan ju - väldigt slarvigt - säga att killar har mycket att vinna på att "sticka ut" och tjejer har mycket att förlora på samma sak.
Vet du verkligen hur man gör med såna nålar…?

Mycket bra text, fast även om man vet att det är så är det väldigt svårt att ändra sin inställning om den blivit fel. Själv försöker jag ha den inställningen i så många lägen som möjligt, alltså att det helt klart möjligt att lyckas med detta. Sen gäller det också att kunna acceptera att ifall "första försöket" inte gick som det var tänkt så är det bara pröva igen det går bättre andra gånge, istället som vissa ge upp/bli sura.
"If you first don't succseed, Try try again"
THE ROAD TO WISDOM
The road to wisdom? - Well, it's plain
and simple to express:
Err
and err
and err again
but less
and less
and less.
Piet Hein
#12 - Den var ny. ;) Iaf i formuleringen.
#10 Jag ska ge det ett seriöst försök i alla fall. Man kan inte mer än misslyckas… ;-
Tom
Jodå. Har du tur så kan du lyckas också. =P

Jag köpte boken "inte hur bra du är utan hur bra du vill bli" av Paul Arden. Berör de ämnen ni pratar om här… Väldigt intressant bok, även fast den är lite "naivt" skriven… Massor med humor och för mig sätter han ord på det jag tänker…
"Det finns inget säkrare tecken på galenskap än att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat varje gång" (Einstein)
#16: Jag brukar ofta gilla de "naiva" böckerna just för att de förenklar synen på saker så långt. Det gäller att hitta grundbultarna och gå vidare därifrån.
Vänliga hälsningar
Niklas
Om ni gillar naiva böcker ska ni läsa Janosch böcker om Lilla Björn och Lilla Tiger. Skrivna för barn (?) men fulla med livsvisdom.
Tycker ni det är genant att läsa själva så låna ett barn!
Tack för tipset!
Vänliga hälsningar
Niklas
#18, Vilken av böckerna är bäst?
Tom
På bokrean för några år sedan fanns tre böcker i en.
- Våra drömmars land
- Kom så hittar vi en skatt
- Brev till lilla Tiger
De två första är fantastiska. Man får läsa dem några gånger innan man upptäcker alla finesser…
Citat:
"När man inte vet vägen så behöver man till att börja med en vägvisare."
"Där det inte finns någon fisk, där har du ingen nytta av ett metspö."
"Och när det aldrig kommer något ljus, då vänjer man sig av med att se."
"Fjärran är nämligen aldrig på den plats där man är."
"Allting är oftast annorlunda än man tror. Nämligen precis tvärtom."
"Man kan bara bära en sak: sin korg med guld eller sin bästa vän."
=)
Trevliga citat men jag tror att det kanske är lite för avancerat för min treåriga dotter?
…eller?
Tom
Mycket vettiga texter ni har hittat. Visst går det att förändra sin inställning till allt, även om den blivit fel från början. Det handlar bara om att sätta upp delmål, så du hela tiden uppnår något och märker att du själv har framsteg.
#5 det är absolut inte bara tjejer som har nedvärderande åsikter om sig själva, det finns minst lika många killar som har det, även om det sällan är lika tydligt utåt…
#22 Nej då, det är roliga och spännande berättelser - någonstans från tre-fyra år…