Presentera programidé
Om ett par veckor ska jag hålla ett seminarie om vad man kan använda Office-mallar och Office-makron till.
Jag har ett par exempel som är riktigt bra, men jag funderar på hur man ska lägga upp presentationen. Ska man t ex först visa det verkliga exemplet och sedan visionera med PowerPoint om vad man kan ha för nytta av det, eller ska man börja med att presentera konceptet och sedan den konkreta produkten?
Lite hönan och ägget här liksom…
Mvh // Johan
Jag tror att för att väcka intresse kan det vara bra att börja med visionen. Om den är tillräckligt bra vill de se hur man gör det också. Har jag förstått rätt vad det är du har?
Vänliga hälsningar
Niklas
En av grejerna är en plugin till PowerPoint som gör att du på ditt företag skapa ett bibliotek med PowerPoint-bilder och presentationer som du märkt upp med namn, beskrivning och nyckelord och lite annan metadata.
När du ska skapa din egen presentation anar du att det redan finns färdiga slides som du kan använda för delar av presentationen. Då öppnar du upp denna plugin och kan söka efter slides. Oavsett i vilken presentation den slide som matchar din sökning finns, så får du se ett sökresultat med bild, namn och beskrivning av alla slides matchar din sökning. Med ett enkel klick kan du infoga en eller flera slides i din presentation.
Det fina i kråksången är alltså att du inte behöver veta var presentationen är lagrad, dess filnamn och behöva leta igenom hela presentationer för att hitta just den eller de slides som du är intresserad av. Allt är sökbart och lagras på ett webbserver.
För användaren är vinsten att det är lätt att hitta och återanvända slides. För företaget är vinsten att kunna ha ett kontrollera biblioteket med de slides som är uppdaterade och godkända för att visas externt, t ex med rätt innehåll och rätt design.
Du har nog rätt i att det är bra att presentera problemet som behöver en lösning och vinsterna med denna lösning. Därefter hoppar man över till att visa lösning "in action".
Gränssnittet är egentligen löjligt enkelt, men löser ändå ett rätt komplext problem som jag ser gång på gång. (se bild)
Mvh // Johan
Jag har även gjort en liknande lösning för Word där vi har ett stort bibliotek med standardtexter uppmärkta med titel, beskrivning och nyckelord. När man t ex ska skriva en offert kan man med några enkla musklick söka fram alla svenska avtalstexter för webbprojekt och infoga dessa i offerten jag jobbar på.
Standardtexterna kan även innehålla fält som kan lagra dynamisk data, t ex företagsnamn, beställare, personnummer eller liknande.
Till en kund så kopplade vi ihop detta med Excel och en Excel-baserad applikation för deklarationer. Beroende på vilka siffror man fyllt i, t ex för reseavdrag, dubbla bostäder, etc, så genereras följebrev och bilagor automatiskt som Word-dokument. Det som är riktigt coolt är också att man kan uppdatera siffrorna i Excel och automatiskt uppdatera breven och bilagorna, men också ha möjligheten att redigera standardtexterna i Word och få dom unika per klient.
Mvh // Johan
Coolt!
Om du kan kan du försöka exemplifiera "problemet" på flera olika sätt som du kan lösa med dina makron. Varje problem kan fånga några åhörares intresse och tillsammans kan de förhoppningsvis fånga allas nyfikenhet.
Vänliga hälsningar
Niklas
Ja, precis. Jag tror de flesta har exakt samma problem:
- Man vet aldrig vilken presentation som gäller, för det finns flera versioner av samma med lika olika namn, typ "presentationteknik.ppt", "presentationsteknik ny.ppt", "pres johan.ppt", "presentationteknink 060502.ppt", etc, etc.
- Man vet att någon gjorde en bra presentation, men man vet inte var han/hon sparat den.
- Man behöver bara några slides och det är jobbigt att leta igenom 10 olika presentationer för att hitta dom.
- Det är struligt att få ett enhetligt utseende på hela sin presentation om man klippt och klistrat från fyra olika presentationer.
Hur skulle du utforma en eller två slides för att beskriva problemet? Gärna ur både användarens och företagets synvinkel.
Det roligaste är ju om man kan få den där igenkänningskänslan när man beskriver problemet. Då är det lättare att få "åhhhh ahhh" när man visar lösningen.
Mvh // Johan