Studier iFokus

Studier

Etikett: 06-tentor-prov
Läst 1359 ggr
Christina
0

Här var det tomt än så länge

Under den här rubriken var det tomt. Ingen som har någon tenta- eller provteknik att dela med sig av?

Tenterade för en masterskurs i utvärderingsteori för ett par år sedan och hade då egentligen inte pluggat sedan jag tog min fil kand 1970. Men om det är någon uppmuntran till er som är yngre, så blir man bättre med åren. Åtminstone i ett så allmänt samhällsvetenskapligt ämne som utvärderingsteori klarade jag mig långt med 35 års erfarenhet av offentlig förvaltning och allmänt sunt förnuftOskyldig.

Fast på ett sätt uppförde jag mig precis som förr. Pluggade dygnet runt de tre sista dagarna och min uppsats mailades iväg exakt 30 sek innan tolvslaget på natten sista dagen.

Men så har jag gjort när det gällt utredningar och rapporter i yrkeslivet också. Skjutit på dem tills sista natten före deadline.

johan
0

Känner igen det där med sista sekunden. Fast visst jobbar man lite bättre under press?

Mvh // Johan

Niklas
0

Jag arbetar också bättre under press. Det höjer utmaningen. samma sak med deklarationen. Hur många har gjort den? :-) Inte jag.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Christina
0

Men det är ju långt till 2maj eller?……..Flört

Niklas
0

#3: Det har jag också sagt ett tag. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Tom
0

Jag säger bara en sak: Revisor!

Aldrig mer tänka på deklarationen någonsin!

Tom

Cattis
0

#5 Kostar det inte vansinnigt mkt att anlita en revisor?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Erik
0

#0 - Provteknik borde vara mitt starka ämne. Har pluggat länge och haft allra mest framgång med just prov. Tyvärr är det svårt att sätta fingret på vilken "teknik" som gett bäst resultat. Det enda jag på rak arm kan tänka på är min läggning att inte så mycket lära mig fakta eller information, utan att istället fokusera på och verkligen förstå de grundläggande sakerna. Helt och hållet.

Pluggar jag matte t.ex. så är mitt mål inte att lära mig hur man löser en uppgift, utan snarare hur den lösningsmetoden fungerar. Varför fungerar den? Hur har man kommit på den? Hur kan den förklaras eller bevisas? När jag väl tycker att jag förstår grunderna brukar allting falla på plats mycket lättare, och poängen på proven bli mycket högre. :)

Nu har jag visserligen i huvudsak läst naturvetenskap, matematik, logik, programmering etc, så det fungerar kanske inte riktigt lika bra för t.ex. juridik. I de kurser jag läst åt det hållet har jag varit noga med att i första hand förstå terminologi i första hand…

… kanske inte optimalt, men det känns mest grundläggnade för mig.

Tom
0

#6, Allting är relativt och jag har ingen mastodontdeklaration. Men för mig kostar det under 3000 kr. Väl investerade pengar och troligen sparar revisorn in den summan genom att veta vilka avdrag mm man kan göra.

Tom