Vidareutbildning socionom
Jag pluggar till socionom på universitetet, men känner att jag inte är helt säker på att det är det här jag vill… Jag lockas inte det minsta av de yrken man typiskt får som nyexaminerad, typ biståndshandläggare, socialsekreterare etc. Anledningen till att jag sökte till socionomitbildningen är för att jag är intresserad av att bli kurator - men hur lätt är det egentligen att få ett sådant jobb? Jag har börjat fundera lite på att efter examen plugga vidare till Psykoterapeut, men den utbildningen ska göras om och risken finns att socionomer har väldigt svårt att komma in på den utbildningen… Vet någon vad det kan finnas för andra alternativ, t.ex. vidareutbildningar som kan leda till intressanta jobb? Utöver kuratorsjobb är jag intresserad av psykologi, juridik, barn och personalfrågor.
Jag har lite funderingar på att ta en kandidatexamen i psykologi - jag har läst det lite redan och skulle behöva plugga tre terminer extra. jag kan absolut tänka mig det för jag tycker psykologi är väldigt intressant och roligt - men tror ni det kan göra någon skillnad i att få jobb? Gör det någon skillnad i lönekuvertet?