frågor om naturbruksprogrammet!
Har ni gått naturbruk, isåfall vart? är de en linje som är värd att gå, är det lätt att hitta jobb, med den utbildningen, kan man få jobb med hyfsad lön? skriv allt ni vet om linjen. Själv är jag väldigt intresserad av djur, speciellt hästar. Så det skulle vara kul att veta vad andra tycker :)
Beror ju lite på ditt intresse och vad du vill göra i framtiden. Finns ju olika hästinriktningar, tex trav. Vill du arbeta som tex hästskötare så finns bra naturbruksprogram för det, men lönen brukar inte vara den bästa. vill du arbeta med vård, tex som djurskötare, då är ett naturvetenskapligt program mer lämpat. Så, vad vill du arbeta med?
Gick i Bräkne-hoby. Djur smådjur/hund.
Inte lätt att få jobb efteråt. Fått vidareutbilda mig till annat.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag gick Tenhults Naturbruksgymansium inriktning häst 2009-2012. Det var tre väldigt roliga år som jag absolut inte ångrar! Men det är ett slitigt jobb man utbildar sig till, och generellt är det dåligt betalt och med dåliga villkor. Jag har inte jobbat inom yrket alls efter att jag tog studenten, utan har gått andra vägar och pluggar idag till något helt annat.
Idag tror jag att man kan välja en mer specifik inriktning och t.ex läsa mer naturvetenskapliga ämnen och på så sätt få det lättare att komma in på högskolan/universitetet efter studenten, vilket jag absolut skulle rekommendera att göra i så fall!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag går en dubbel linje med naturbruk och naturvetenskap, tar studenten till sommar. Jag läser då lantbruk och för oss är det väldigt lätt att få jobb, bara man försöker. Men då är det ju också gris, nöt, fågel och liknande som jag pratar om. Lönen är helt ok, till och med bra om jag har förstått det rätt. Flera i klassen har redan jobb och själv funderar jag på att jobba lite med minkar när jag går ut. =)
Sedan finns det ju dem som läser naturbruk häst på skolan också, kanske den linjen du tänker på? Vet inte så mycket om den, men vet att om man jobbar som hästskötare får man slita mycket men dåligt betalt.
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋