Nationella prov svenska
Hej någon som vet hur man kan förbereda sig till muntliga nationella provet i svenska? Vi ska tydligen läsa om någonting och sammanfatta texten och diskutera om några frågor, jag är inte speciellt duktig på att prata inför grupp då jag hatar att ha all uppmärksamhet,och jag blir väldigt nervös, någon som har gjort de? Var det svårt?
När jag gick i sexan och hade nationella prov i svenska satt vi med kanske 2-5 personer o en grupp. Läraren läste upp en berättelse och sedan fick vi dra lappar med diskussionsfrågor. Så satt vi där och bara diskuterade dem. Det är inte så farligt. Känn ingen press bara. Det du kan göra är väll träna lite läsförståelse med diskussionsfrågor och liknande! Lycka till :)
Går i 9an men tack ändå :))
Vi gjorde det när jag gick i nian. Varje person fick en kort text och var då "ledaren" över den diskussionen. Sen var det ett visst antal minuter man skulle hålla i gång, samt se till att alla fick prata. Så man fick först läsa sin text, sen sa man vad man själv tyckte, sen gav man ordet vidare.
Jag hatar också att prata inför grupp, men det gick faktiskt bra. Vår lärare gjorde grupperna efter vad vi tyckte, så man hamnade med personer man kände sig trygg med. Sen behöver man ju inte prata jättemycket själv, så länge du läser texten, säger din åsikt och hänger med i diskussionen så går det bra. Alla andra ska ju också hinna prata på tiden man får, och det är också viktigt. Sen måste du ju även prata om dom andras texter såklart.
Men det går säkert jättebra! Oftast oroar mig sig alldeles för mycket, det är inte lika farligt som det låter.
//Jessie