Studier iFokus

Studier

Etikett13-studera-utomlands
Läst 3182 ggr
taylor__lambert
2014-12-27 16:54
1

Studier i USA

jag är 19 år fyller 20 i april 2015 och bor i Stockholm. Jag har inte gått ut gymnasiet, vet därför inte om jag kan ansöka på olika webbplaster då det brukar vara 14-18 år som gäller, men jag känner att jag har inte några andra alternativ, jag har gått på 3 olika gymnasieskolor, 4 totalt då jag gick tillbaka till samma gymnasium två år senare, varav en som låg 40 mil ifrån mitt hem så hemlängtan blir inte svårt alls, men jag har blivit illa behandlad av lärare, rektor och elever på de skolor jag gått på. Jag vänder mig nu till andra alternativ, jag vill ha en utbildning! Men anser att de skolor som finns i Sverige inte når upp till de kraven jag vill ha. Jag har gått på komvux men det passar inte riktigt mig. Jag är inte kräsen vad gäller skolan och inriktningen i sig utan det har legat mer hos kompetensen hos lärarna och hur elever har betett sig emot andra och mig.

Engelska är mitt största språk, jag kan nästan mer Engelska än Svenska. Jag vill gå på en skola där man kan utöva någon slags sport, jag är alltid villig att prova någonting nytt för det är ju kul! :)

Jag har en kille i USA och det skulle inte vara problem med att kunna bo där under vistelsen så boendet är ju även avbockat. 

Däremot vet jag inte vart jag skulle få pengarna ifrån, min kille kan erbjuda sig att betala en del av summan, men vart ska man få tag i resterande summa, det är ju svindyrt per läsår! kostar liksom minst 60 000 per läsår vad jag har räknat ut iaf och vad jag har hittat. 

Någon som har läst tre år i USA som kan berätta hur det gick? Eller bara ett år i USA som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

isla
2014-12-27 16:57
0

Hör med csn om de kan hjälpa dig ekonomiskt.

leemland
2014-12-31 22:52
0

Du bör höra av dig till en SYO antingen den syon som har hand om vuxenutbildningen där du bor eller så kan du kontakta en SYO på din förra skola. 

Men angående finansieringen så finns det skolor/utbildningar som är CSN-berättigade. Och man kan också höra direkt med CSN om du hittar en skola och vill veta om den är godkänd eller inte. 

Annars blir nog ditt alternativ att söka stipendier och sådana saker för att kunna få det finansierat. Och troligtvis jobba undertiden.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

taylor__lambert
2014-12-31 22:57
0

#2 jo jag har pratat med Skolslussen och dom kunde ingenting göra.

CSN anser alltid att det finns liknande utbildningar hemma och då får man alltid avslag.

Jag har också fått reda på att jag inte kan börja high school utan måste först och främst gå på collage men för att gå på collage måste jag ha high school diploma och det kan jag ju göra genom att ta ett GED det roliga med det är att GED ger high school diploma som mostvar Sveriges gymnasieexamen, men för att göra GED måste jag vara i USA och göra det så jag funderar på att ta den vägen men har inte kollat igenom allting.

leemland
2014-12-31 23:09
0

#3 Okej. Tråkigt att dom inte hjälper dig. 

Är du säker på det med CSN? Det skadar ju aldrig att fråga dom. 

Hur många poäng saknar du för att få gymnasiekompetens? Har du funderat något på folkhögskola? Det är också ett sätt att få kompetensen man behöver. Detta gör du i egen takt och kan nog få gjort det snabbt om du vill :) (läsa in kompetensen.) När du har din gymnasiekometens så bör ju allt bli lättare för dig. 

Det finns ju olika såna "prov" som visar hur bra du är på engelska och så(om man skulle klara av engelsk undervisning) . Och det ena testet vet jag att man kan ta här i Sverige. 

Men USAs collage är väl som vår högskoleutbildning? Eller jag har fel för mig?
Har du förresten chans att gå gymnasiet igen? Fanns ett program innan som hette IB där all undervisning va på engelska . (tänkte mest att de kunde va något att kolla upp)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

taylor__lambert
2015-01-01 00:17
0

#4 Ja collage motsvarar sveriges högskola

Ska kolla med CSN men de har sagt nej till så mycket som jag frågat om.

Kan inte komma på hur mycket poäng jag har just nu, har 5 eller 6 betyg ifrån gymnasiet ska se om jag kan leta upp dom, har för mig att jag har runt 2000p kvar att läsa (gymnasie kompetensen ligger väl där ungefär?)

Jag vet att på komvux kan man göra ett prov i varje ämne om man tror att man kan det ämnet istället för att läsa det problemet är att det kostar 500 per test (har jag för mig) och just nu har jag ju fått gratis utbildning på komvux ifrån skolslussen som jag inte kan få efter jag fyllt 20.

Har kollat runt på skolor finns inget gymnasium som tar emot en elev som är 20 då jag måste börja om 1:an och troligen måste gå ett extra år så jag går 4 år istället för 3 (då jag har en del läs och skrivsvårigheter och lite annat behöver jag ta allting i egen takt och då tar det ju längre tid)

leemland
2015-01-01 20:50
0

#5 Okej. 

Jag har för mig gymnasiet är 2500 poäng. 

Jag har läst fristående kurser på komvux(hermods där jag bor) efter att jag fyllt 20 och de va gratis. Skulle du inte kunna läsa på komvux igen så är nog ditt alternativ en folkhögskola. 
Du skulle kunna leta upp en i närheten av dig och gå och prata med dom direkt eller så kan du ju säkert kontakta dom på annat sätt. 

Kanske kan du göra på ditt sätt också, men det är ju alltid bra att ha något "bakom sig" .

/ J 

leemland
2015-01-05 18:59
0

Kom på en sak idag. Har du kollat med olika agenturer? De kan kanske hjälpa dig på något sätt ? Har hört att vissa ska va bra och lätta  att ha med att göra 🙂

/ J 

taylor__lambert
2015-01-05 21:29
0

Oj har inte sett detta alls, sorry!

ja själva kurserna i sig på komvux är gratis men inte böckerna, och böckerna ligger runt

600+ tyvärr

Håller på och kollar lite med arbetsförmedlingen då jag numera är med i deras program för ungdomar och då fanns det lite olika saker om högskolor (har inte hunnit sätta mig ned och tittat in på det), men säkerligen att dom kan ha något :)

leemland
2015-01-06 13:21
1

#8 Okej. Men du ska ju få CSN om du pluggar där (de räcker ju en del) Och så köper man  böckerna billigast på blocket eller något sånt ställe. (gjorde de själv när jag läste där) 

Okej, vad bra. Då får du förhoppningsvis hjälp av dom! Lycka till! 🙂 Berätta gärna hur de går/hur du gick till väga, blir ju lite nyfiken 🤪

/ J 

taylor__lambert
2015-01-06 16:38
0

Ja jag berättar gärna hur det går senare :) tack för allt