Tips på ämnen att hålla tal om
Går i 6:an och vi har fått en uppgift i svenskan att skriva ett tal på valfritt ämne som ska presenteras för klassen, ska vara ca 3 min långt. Problemet är att jag inte vet vad jag ska skriva om. Har ni tips på något ämne som ni presenterat om och som blivit bra?
Jag ska hålla ett tal på engelskan nästa vecka (går dock andra året på gymnasiet), och ska prata om en författare. Andra i min klass har pratat om bland annat idoler och resor dom varit på.
//Jessie
ok, har en tanke på att jag ska skriva om något som är lite aktuellt nu och mina funderingar och tankar kring det ämnet men vet inte vad jag ska skriva om för ämne då.
Skriv om något som du tycker är intressant, det brukar bli bäst då.
//Jessie
Är du intresserad av politik, kan du alltid prata om det.
Som de andra säger är det lättast och blir oftast bättre om du pratar om något som du verkligen bryr dig om och är intresserad av. För mig skulle det bli djur eller djurrätt. Det kan vara om en sport du gillar, film/ böcker eller något spel då spelar mycket. Se till att du kan säga mycket och vara säker på vad du säger och kan svara på eventuella frågor som kan dyka upp, så kan få ett högt betyg.
Min lillasyster går också i sexan och har nyligen gjort en liknande uppgift. Lycka till!🙂