Studier iFokus

Studier

Etikett035-komvux
Läst 3695 ggr
Tillvaroturist
2014-12-07 22:20
1

Yrkesbehörighet?

Jag har pluggat Vård och omsorg med inriktning Psykiatri. Men kursinnehållet ändrades under tiden, så bl.a kursen Samhällsbaserad psykiatri byttes ut mot Palliativ vård. Det var ju en downer för mig som är intresserad av just psykiatridelen förstås. Idag hittade jag dock två intressanta kurser genom Infokomp. Ena är Rättspsykiatri och andra är Rätten och samhället. Lite juridik i det hela alltså. Är intresserad av kriminalvården och rättspsyk, så det kanske är en bra början.

Min fråga är om dessa två kurser egentligen gör till eller från om jag inte tänker plugga vidare sen? Alltså, ger dessa mig någon mer behörighet yrkesmässigt?

Lia
2014-12-08 18:38
0

Detta är visserligen för det gamla systemet, men det ska nog gå att översätta :) Säg till om du inte förstår! Men ja, om du ska bli psykolog så ger Psykiatri meritpoäng. http://meritpoang.se/list.php?a=5

Till psykiatriker ska det inte göra någon skillnad.

Tillvaroturist
2014-12-08 20:35
0

Jag är alltså utbildad skötare redan. Är intresserad av Rättspsykiatrin och Kriminalvården, kanske jag skulle säga också. Jag vill absolut inte plugga så långt som till psykolog, men då dessa ämnen intresserar mig så undrar jag om det också skulle kunna ge mig något. Jag lär ju inte få sämre chans till en tjänst som kriminalvårdare om jag har läst dessa ämnen, men jag tänkte mer om dessa kurser kan ge någon speciell befogenhet i sig, eller om det är hela paketet sedan som räknas?

Lia
2014-12-08 20:44
0

#2 Oj, förlåt, jag var lite snabb där! Man kan ju få max 2,5 poäng, så det beror ju på hur många poäng du har redan. Men dessa poäng som då kommer från meritgivande kurser, har ingen som helst betydelse när du väl är färdigutbildad. Alltså, när du kommit in på skolan du vill och sen är klar så kommer dina gymnasiepoäng och kurser inte ha någon betydelse.