Socionom eller advokat?
Vet verkligen inte vad jag ska bli, socionom (Familjerådgivarekr eller advokat (Jurist, åklagare)? Är mest intresserad av att bli socionom men lönen är ju inte så bra. Å andra sidan så går man i skolan så länge om man ska bli advokat, ungefär 8 år om jag fattat det rätt.
I juridik får du lära dig att läsa svårtolkade lagtexter, rabbla paragrafer och hitta kryphål i lagen.. mer än du ens är i närheten av att jobba med människor.
Tycker du att analysera språk och texter är kul? då är kanske advokat något för dig!?
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
För att kunna bli advokat krävs en juristexamen, alltså 4,5 år på juristprogrammet. Därefter krävs minst tre års praktisk kvalificerad juridisk verksamhet. Detta kan ske både genom tjänstgöring som biträdande jurist på en advokatbyrå eller på en egen juridisk byrå.
Sedan krävs en advokatexamen. När advokatexamen är avlagd skall ansökan skickas in till Advokatsamfundet som sedan antingen godkänner eller avvisar din ansökan. För att kunna kalla sig advokat krävs det att man antas av samfundet eftersom det är en skyddad titel. En advokat måste också vidareutbilda sig fortlöpande.
Det är en lång väg att gå men för att kunna bli en bra advokat anser jag att kraven är rimliga. Något som är värt att minnas är att det inte är 8 år av studier, det är en juristexamen som krävs och sedan erfarenhet som t.ex. biträdande jurist, vilket i sig är ett bra jobb.
Jag går juristprogrammet just nu och har väl inte riktigt bestämt mig vad jag vill bli än, men en juristexamen öppnar väldigt många dörrar, att bli advokat är bara en möjlighet. :)
Här kan du läsa mer: https://www.advokatsamfundet.se/Behover-du-advokat/Vad-ar-en-advokat/
Men återigen så ska man ju helst arbeta med någonting som man tycker är roligt, inte bara det som ger mest betalat. Juridiken kan vara krävande så jag tror det är viktigt att man verkligen är intresserad för att orka. Jag älskar det, hittills i alla fall! :)
Det är nog bara du som kan välja vad du vill läsa och bli, men vi kan hjälpa dig att svara på frågor om programmen. Jag pluggar till socionom :)