Erfarenhet av universitetsprogram
Hej!
Till nästa höst så har jag tänkt söka ett universitetsprogram och jag velar just nu mellan två stycken. Undrar därför om det kanske finns någon som har erfarenhet från något program (eller bara ämnet övh.) som har lust att dela med sig? :)
De jag väljer emellan är företagsekonomi och statsvetenskap samt
nationalekonomi och sociologi. Tycker att ekonomi är jättekul men har aldrig studerat det på universitetsnivå, så har ingen aning om hur det är. Statsvetenskap eller sociologi har jag knappt hållit på med alls.
Är tempot högt och mycket att göra eller är det lätt och går långsamt? Är det intressant eller tråkigt? Vad får man göra för någonting? Finns det bra möjligheter för internationellt arbete/praktik? Förstår ju att en del saker är individuellt, men vore ändå kul att höra vad andra tycker!

Aldrig skrivit här, men såg din rubrik :)
Nationalekonomi och statsvetenskap brukar hänga ihop lite. Men inte hört om kombinationen statsvetenskap och företagsekonomi. Låter lite konstigt i mina öron. Nationalekonomi är ju politisk ekonomi.
Jag doktorerar i nationalekonomi, men har läst upp till c-nivå i företagsekonomi också. Nek är mycket mer matematiskt och i mina ögon roligare :) Ger ett större världssamband och allmänbildning. Fek tyckte jag själv var hemskt tråkigt och cyniskt. Mer som en yrkesutbildning än en högskoleutbildning.
Undervisar mycket i nek och de flesta tycker att det är svårt i början, bara 5-10% av alla ekonomstudenter fortsätter med det istället för fek. Men, när de väl fattar tycker de flesta att det är superintressant.
Praktik vettetusan, men jobb som nationalekonom är ganska enkelt.
Matematik är ett av mina favoritämnen! Har dock bara läst upp till C (blir klar i vår) och kan tycka det känns väldigt svårt ibland men också oerhört roligt. Jag gillar utmaningar, så det kanske funkar ändå.
Det är Stockholms universitet som har företagsekonomi & statsvetenskap. En stor anledning till att jag lutar åt det är att undervisningen sker på engelska och de erbjuder en tids utlandsstudier. Jag vill väldigt gärna kunna arbeta utomlands efter examen, men samtidigt är det såklart viktigt att det jag pluggar är kul.
När det gäller nationalekonomi, blir det enklare när man väl kommit in i det eller är det ganska tufft under hela utbildningen? Skulle du säga att det är många som hoppar av/inte klara av studierna?
Jag ska titta lite mer på national/företagsekonomi och se vilket som verkar mest intressant. :)

#2 Nationalekonomin är på en hög nivå hela tiden skulle jag säga, men en sak jag gillar är att det hela tiden bygger på samma modeller och teorier som man redan lärt sig på grundnivå. Det gör att man känner igen mycket när det kommer och sen går man djupare inpå. Matte C är grunden för att klara av och resten lär man sig allt eftersom.
Nek på SU (jag tog min kandidat där och har undervisat en del där) var iaf på engelska efter första året.
Jag låter ju såklart biased :) själv tycker jag att Fek var helt värdelöst. Förstår inte alls varför de skulle koppla ihop det med statsvetenskap.
#3: NeK låter väldigt kul! Har dock tittat lite på arbetsmarknadsprognoser och det verkar som att ekonomer generellt har ganska svårt att få jobb, undantaget redovisningsekonomer (som jag gissar är mer FeK?), så just nu känner jag mig lite osäker. Vill inte gärna ta studielån och sedan stå utan jobb, liksom.
Kanske ska testa att läsa fristående NeK/FeK kurser en termin och se vad jag tycker innan jag bestämmer mig.

Alla ekonomprogram innehåller både nek och fek. Jag började själv på fek med tanke att bli revisor och hoppade över till nek efter vi läste nek A.
Ingen jag känner har haft svårt att få jobb med en master i nationalekonomi. Alla myndigheter vill ha oss :P
Ah, okej! Jo, jag läste SUs alumniundersökning från förra året och den ser mer positiv ut än arbetsförmedlingens prognos, haha.
Just nu känns det som att NeK och statistik är mest lockande, men sen gäller det ju att komma in också!