Studier iFokus

Studier

Etikett07-muntliga-skriftliga-redovisningar
Läst 1245 ggr
Foooer
0

USA näringsliv

Jag håller på att skriva en uppsats om USA som ett I-land. Vi ska blandannat skriva om landets näringsliv men jag hittar inget om USA's näringsliv. Om ni vet någon sida om det eller om ni kan något om det sjävla får ni gärna skriva det här! Tack i förhand! <3

Niklas
0

CIA:s World Factbook har lite såna uppgifter. Titta under Economy. https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/us.html

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Inkanyezi
1

Är det en uppgift som du har fått, att just beskriva USA som i-land? Vilket är i så fall ämnet som det ska avhandlas under? Om det är samhällskunskap, så måste det ju ha faktabakgrund, men om det är svenska som modersmål, så kan du ju fabulera fritt. Jag antar att det kan vara samhällskunskap och ska beskriva det du känner till om USA, och att du kanske ska söka information.

Näringsliv är alla former av företag och alla arbeten som finns.

Man kan beskriva det med statistik, och man kan också undersöka under vilka villkor det fungerar, exempelvis arbetsrätt, skatter och möjigheter att starta företag och låna kapital.

Det är ett stort ämne, som inte låter sig beskrivas i några få ord i ett inlägg här, men det finns massvis du kan söka på nätet. Om du börjar med wikipediaartikeln om landet, så hittar du kanske trådar att nysta i. Titta då inte bara på den svenska artikeln, utan också på den engelska.

Det kan vara bra att begränsa uppsatsen till någon särskild aspekt av näringslivet, eftersom ämnet är så stort. I så fall bör du klargöra precis vad du tänker behandla i uppsatsens inledning.

Foooer
0

Ja, det är samhällskunskap. Vi ska ha ett i-land(jag valde att skriva om USA) och ett U-land. Vi har fått olika punkter som vi ska skriva om och då är en punkt näringsliv. Det finns även punkter som historia och befolkning och kultur mm. men den punkten jag har kvar som vart lite krånglig enligt mig var näringsliv. :) Tack för tipsen ska kolla upp detta!