ÄR DET ENS LAGLIGT? Hjälp...
Hej i våran skola så har dom kommit på en ny sak… Alla elever ska turas om att arbeta i köket i 3 timmar i sträck i tre dagar i rad. Alltså alla elever i högstadiet. Är det lagligt att TVINGA oss att skippa lektioner för att gå till köket och arbeta? Dom säger att det är obligatoriskt" Det är ju en lång tid….Kan någon hjälpa mig med motargument? Ps jag går i 9an och jag vill ju inte skippa lektioner för att arbeta i skolans kök UTAN LÖN! jag kommer halka efter i studierna.
Jag vet inte vad som är lagligt och inte, men jag antar att ni har hemkunskap och detta då skulle kunna ses som en del i det. Och om det är obligatoriskt för alla så halkar du väl inte efter dina klasskamrater? De ska ju också stå i köket?
Tycker för övrigt att det verkar som ett bra intiativ av skolan. Vad motiverar skolan projektet med?
/Surpan
Surpan det där med att alla gör det och att därför bör man inte halka efter i skolarbetet stämmer inte riktigt. det är nämligen så att det är cirka en grupp av 3-5 personer som gör det i taget och går därför i från lektionerna då! Dörför halkar man efter.
och anledningen till att man tvings jobba i köket är för att det är ett straff till att vissa är oansvariga i köket och plockar till exempel inte efter sina talkritkar efter sig…. det är lixom en kollektiv bestraffning för alla. det hänger dessutom inte ihop med hemkunskapen! :o
Visst är det lagligt. T.o.m. önskvärt inom skolplanen. Alla elever bör se hur det fungerar på olika arbetsområden inom skolan. Men jag har inte hört talas om tvång tidigare. Men som det skrevs här ovan så kommer ju dina klasskompisar också missa lika många lektioner så i slutändan borde ni ändå ligga lika.
hjälp jag behöver motargument kan någon hitta något i några skollagar eller något????
Jag tror att det bästa är att bara hänga med och göra det bästa av det. TYcker det låter som ett bra beslut, och jag tror inte anledning är "kollektiv bestraffning" även om det kan se ut som så, utan det handlar nog om att ni måste lära er hur mycket jobb som görs i köket. Och det tycker jag alla borde se.
/Surpan
#4 Varför inte se fördelarna istället? För hur många är det inte som aldrig jobbat innan dom tog studenten? Nu kommer det inte bli en chock för dom. Ni kanske till och med kan påverka vad ni vill ska vara med på matsedeln?
Du kommer nog inte hitta något i skollagarna, det som står där reglerar snarare vad som ska ingå i undervisningen, inte vad som inte får ingå.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#4 De som svarat i tråden verkar överens om att det är lagligt och t.o.m. önskvärt.
Ett "motargument" skulle väl i så fall vara att köksarbetet ska vara något positivt och lärorikt, inte ett straff.
Alternativt får ni försöka se det som något kul och omväxlande från lektionerna, något ni kan lära er av och ha nytta av.
Ett ämne för en uppsats kanske? 😎
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ditt problem är egentligen att du riskerar att halka efter i ämnen där du kanske behöver lektionerna. Då ska du begära att få extra hjälp med de ämnena. Det här gäller naturligtvis alla elever.
Visst drabbar det eleverna olika. Missar jag t ex flera lektioner i matte som jag är svag i kommer jag att komma efter och behöver hjälp att komma ifatt. Missar jag några lektioner i historia kan jag kanske läsa ifatt ändå.
Kollektiva bestraffningar är inte ok, men kan inte tillräckligt om nuvarande skollagen för att hitta var det står. Ta upp det med elevrådet och kräv att få kompensationstid.
Får ni inte igenom en ändring får du göra det bästa av de timmarna. Ta tillfället och lär dig något nytt.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
När jag gick på högstadiet fick vi jobba i skolkiosken en hel skoldag, tre dagar i rad. Det var faktiskt kul! :)
~Mvh Amanda, medarbetare på Jedward.ifokus~
Flyttar till Paris, följ med: www.asummerinparis.blogg.se @AmandaPense -Twitter
www.LesPhotos.blogg.se
Man kan be om att få byta med någon annan elev så att man inte missar lektioner där man behöver hjälp. Och det är inte olagligt av skolan att låta elever hjälpa till i skolkök eller i skolkiosken. Det kallas praktik.
#7 Jag tycker som du, motargumentet borde vara att det ska vara lärorikt och så. Inte som ett straff. Varför går inte alla elever dit och jobbar i c.a 20 minuter, så får ju alla göra det, och så tar det inte så lång tid. Jag skulle inte ens påpeka att du och dom andra i köket ska få läxa. Ni fick ju gå och diska i stället…
YEY, INSIDER!
#11 Fast hur mycket lär man sig på 20 minuter? Då hinner de ju inte se att personalen har annat att göra än att plocka efter några lata ungdomar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#12 Nej, i och för sig. Kanske inte bara 20 minuter, om vi säger en timme/ 50 min? Kan man inte ge en bestraffning som inte är på skoltid då? Som går direkt ut till personen i fråga som inte tog hand om maten? Typ så här?: Olof och Jossan sitter vid ett bord och käkar. Sedan kommer dom på att dom vill gå. Jossan och Olof sticker i väg utan att torka upp, och utan att plocka bort efter sig. När det sedan är rast får Olof och Jossan sticka ner till matsalen och först och främst plocka upp efter sig, och sedan hjälpa till i matsalen. T.ex. Diska, torka bord/stolar och sätta in saker i "skåpen" eller var nu mattanterna har sina samer någon stans. (Om det kommer fler ungar, så kanske dom kan laga mat också, men vi kan förutsätta att det inte gör det.)
YEY, INSIDER!
Jag tror saken är att det är majoriteten av ungarna som missköter sig. Jag kommer själv ihåg hur det var. I vår skola var vi ca 300 elever i klass 7 - 9. Säg att 250 stycken missköter sig, blir lite svårt att hålla kvar dessa på rasten.
Antagligen sa inte lärarna "Du ska ni få hjälpa till i köket som bestraffning allihopa!" utan antagligen heter det någonting i stil med "då många av er inte respekterar jobbet som kökspersonalen utför så är det dags att ni alla lär er hur det fungerar i köket." Den meningen kan uppfattas som ett straff, men handlar egentligen bara om information och att lära sig.
/Surpan
#13 Så det är personalens jobb att stå och titta på ungdomarna när dom äter så dom vet vem det var? Tror du verkligen att det finns tid till det?
Nix, men våra mattanter har tydligen tid för det. Dom har inte tid att gå ut och röka, så det gör dom inne i köket, men väl när alla ungar kommer, ja då har dom fullt sjå med att se till att alla barn äter "rökt" levergryta.
YEY, INSIDER!
#16 Är det något du själv sett eller är det något du hört? För jag skulle bli förvånad om så var fallet då det inte bara strider mot rökfria arbetsplatser utan även mot de lagar som reglerar hygien i livsmedelshanteringen.
Okej, så här är det, dom röker väl typ inte inomhus, men dom står som ute i dörr öppningen, eller näst intill inne och tänder röker några bloss, sen går dom väl ut och sedan vet jag inte vad dom gör. Såg någon gång när jag var mindre (före dom murade in fönstren) att det stog någon mattant och rökte, eller jag såg att hon höll i en cigarett i alla fall. Vet inte om den var tänd….
YEY, INSIDER!
På min gamla grundskola får alla i femte klass jobba två veckor i skolköket. 2 h om dagen , vi hade jätte kul när vi gjorde det och vi var ändå yngre än dig. På högstadiet kunde man hjälpa till att jobba i Kafeterian mot att man typ fick en bullhalva varje pass. Se det som en lärorik upplevelse, är ju inte så att skolköket är öppet och att ni behöver vara där hela dagarna
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…
Helt normalt tycker jag. Alla på min skola i högstadiet fick göra jour och jag tror vi hade 1v då vi fick hjälpa till i skolköket, städ, vaktmästeri etc. Och detta var på 80-talet så det är inte nåt nytt och det är ingen bestraffning (ser man detsom bestraffning att få jobba i matsal, kök städ ec. måste man ha en väldigt nedvärderande syn på de som har detta som yrke och då är de extra viktigt man får lära sig mer om detta, att lära är inte bara att lära ur en bok utan att få lära sig om dessa yrken är undervisning med). Tycker de är väldigt bra och att alla skolorbör ha det så.
När jag gick i högstadiet fick vi "jobba" i kafeterian en dag var. Man var två stycken åt gången, och eftersom hela högstadiet turades om blev det bara några gånger om året. Var ganska lärorikt. Då hade man dock stunder som var ganska lugna, då kunde man sitta och plugga lite medan.
Förstår inte riktigt på ditt inlägg om det bara är en engångsgrej, eller något ni ska göra flera gånger? Är det bara en engångsgrej borde det ju inte påverka så mycket. Sen kan du säkert byta dag med en kompis om din tid hamnar på en lektion som är väldigt viktig för dig att gå på.
//Jessie
Jag tycker att det är sjukt att detta innebär sämre skolresultat. Att alla får sämre resultat är ju inte ett bra argument heller, att alla riskerar sämre betyg. Hur ska eleverna hinna ifatt om de missar olika lektioner? Läxhjälp kan väl inte effektivt ersätta en hel lektion? Bättre ifall de straffar en klass i taget(städa kan de också göra, för att undvika fullt kök) och ger extra läxor som täcker den missade lektionen, eller åtminstone en del av den. Alternativt städning och andra sysslor efter skoltid(kvarsittning)? Ge skolan dessa alternativ, om de inte gör något så kontakta lokaltidningen. Läxhjälp är minimum tycker jag.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Varför ska bestraffningen ske på skoltid? Gör lektionerna, och dom personer som inte hjälper till, får väl göra sitt till, efter skolan? Så kan du och dina kamrater gå hem, utan dåliga betyg.
YEY, INSIDER!
Nu är den här tråden "gammal", men vill ändå göra ett inlägg och säga att kollektiv bestraffning i grundskolan inte är tillåtet! Om ni måste jobba i köket på grund av att någon elev gjort fel/betett sig dåligt och detta i sin tur drabbar alla, är det kollektiv bestraffning det handlar om och det är alltså inte tillåtet. Om ni dessutom missar viktig lektionstid är det ännu värre.
Skulle fakiskt tippa det är lagligt låta alla jobba i skolköket även om det bara är några som gör fel, det finns fler styrdokumet än betygskriterierna i skolan. Det finns ju läroplanen för grundskolan och i den står det i stora drag att eleven ska lära sig bete sig som en normal människa i samhället och kunna stå på egna ben. Om skolan får indikationer på att elever har stora missar i hur man beter sig i en gemensam matsal måste skolan säkerställa att ALLA elever har kunskap om det. För när de kommer ut i yrkeslivet förväntar man sig att alla har denna kunskap.
Kollektiv bestraffning hade det varit ifall alla fått gå utoch städa upp det som några elever ställt till med.
Vi fick också jobba i skolköket i högstadiet. Det ingick i hemkunskapens läroplan. Ingen som gnällde :)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se