Studier iFokus

Studier

Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 3314 ggr
:holmgreen:
0

Att lyckas välja rätt

Jag tycker verkligen att det här är sjukt svårt. Jag går just nu sista året på gymnasiet och det är "snart" dags att söka till högskola/universitet. Problemet är att jag inte vet vad jag vill. Avundas verkligen de av mina vänner och bekanta som vet vad de vill. Folk vill bli psykolog, polis, jurist, osvosv. Hur kan det vara så enkelt? Varför kan inte jag också bara bestämma mig för vad jag vill bli?
 "Vad vill du göra efter gymnasiet?" Eeeeh… jag vet inte?

Jag har alltid sagt att jag vill plugga direkt efter gymnasiet. Jag har funderat och bollat tankar med mig själv, vänner och familj. Men den här ångesten som hänger över mig är otroligt jobbig. Först att lyckas välja rätt känns som en utmaning. Sen att komma in på det jag vill lär ju vara en utmaning i sig.

Just nu har jag i princip lyckats avgränsa allt till två olika riktningar. Det står mellan ett tekniskt basår och någon utbildning som handlar om utrikes politik, internationella relationer eller liknande (Har kikat mycket på tex Europaprogrammet, fred och utveckling, etc). Men de alternativen är ju så olika!

Vet egentligen inte var jag vill komma med det här inlägget. Någon mer än jag som känt/känner likadant? Någon som har tips på hur man kan försöka reda ut denna röra? Jag känner mig minst sagt förvirrad.

soetisen
0

Jag kände också lite så i gymnasiet, velade fram och tillbaka mellan massa utbildningar. Men jobbade i 1,5 år innan jag började plugga och kan säga i efterhand att det var ett bra beslut, hade en massa olika småjobb och kunde sortera ut vad jag gillade att göra och inte gillade. Så att jobba något år är ett tips 🙂

Men för att spå vidare på dina planer, om du väljer ett tekniskt basår vad vill du göra efter det? Vart ser du dig i framtiden? Vilken av utbildningarna ger störst chans till jobb? Nu ska man inte enbart man gå efter hur lätt/svårt det är att få jobb efteråt men det är bra att fundera på. Du kanske bara ska prova på någon strökurs för att utifrån det fundera vidare på vad du vill göra?

- Medarbetare på studier.ifokus

FannyLundgren
0

Jag förstår precis vad du menar! 

Kände precis så i gymnasiet också men bestämde mig till slut för att gå efter känsla. Jag ville också plugga men visste inte vad jag ville jobba som, därför letade jag utbildning och valde den som kändes bäst oavsett vilket yrke detta skulle leda till. Då blev det Fred och Utveckling men pluggar även för att få en kandidat i psykologi. Nu har jag snart klarat det här programmet så har redan börjat kolla på vad jag ska plugga sedan. Vet fortfarande inte vad jag ville jobba som men vet vad jag vill plugga. 

Så mitt råd är väl att gå efter känsla och så .. enligt min erfarenhet ordnar det sig :)

Denna kommentar har tagits bort.
fidojunior
0

Besök studentmässor (brukar vara tid för det nu beroende på var i landet du bor), där kan du få lite tips på vad för utbildningar och skolor som finns.  Hoppa på en kurs som verkar intressant för att dels få testa hur det är att studera på universitet/högskola men också se om det är något som du skulle kunna gå en hel utbildning i. Tester på nätet kan ge lite tips också på vad du skulle kunna passa som. Känn efter, vad för ämnen intresserar dig? 

Du måste inte söka direkt efter heller. Du är ung och har flera år kvar på dig att komma på vad du vill. Kanske kommer du på vad du vill efter en tids arbete… Det går även att skugga studenter på olika skolor om man är intresserad av en viss utbildning. Studentmässor är som sagt bra, både studenter och skolan kan hjälpa till med att komma på vad som skulle kunna passa dig.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Åsa S
1

Har ännu inte kommit på vad jag vill bli och jag är 43år en del av oss är hoppjerkor. Kanske inte så bra ekonomiskt men erfarenhetsmässigt och jag tror livet blir mer innehållsrikt när man testar mycket saker och inte bara jobbar som ex. bankman hela livet och aldrig ser något annat. Har varit trädgårdsarbetare, kontorist, florist, trädgårdslärare, mm. och sitter nu i ledningsgruppen för en systembolagsbutik. Har gått många utbildningar både inom ekonomi, trädgård, pedagogik, butiksledning mm. Har gått både komvuxutbildningar, KY-utbildning, universitetsutbildningar + lite mer. Och tänk vad mycket jag har upplevt under hela resan hit vid 43 års ålder och alla olika människor jag mött under resan. Det behöver inte vara negativt att inte vara helt inriktad på ett yrke, utan det kan vara positivt med det beror på vilken inställning man själv har. Själv är jag optimist och ser möjligheterna.

:holmgreen:
1

#1 Ja det låter mycket smart! Det är nog rätt många som faktiskt gör så, egentligen borde man  nog inte stressa då risken att det blir helt fel kanske blir större? Vad som är skönt är ju nu iallafall att om det inte passar så är det  bara att hoppa av, har jag insett nu haha. Jag har varit sjuk nu i en vecka så jag har kunnat lägga mycket tid på att fundera och överväga. Jag tror nog att jag har lyckats reda ut det någorlunda. Efter basåret så vill jag nog gå civilingenjör inom rymdteknik/ flyg- och farkostteknik. (Kallas lite olika beroende på  universitet.) Det som är bra med den utbildningen är ju också att du faktiskt inte måste arbeta med rymdteknik, som civilingenjör så kan man jobba med en hel del olika grejer eftersom det är så brett. Möjligheterna för jobb är dessutom väldigt stora då prognosen säger att det finns brist på civilingenjörer och under utbildningen så får man en bra kontakt med industrin. Så det skulle nog kunna vara något, både utifrån vad jag vill och hur utbudet av jobb ser ut!

#2 Intressant! Ja du har rätt, det behöver ju inte vara över för att man väljer en utbildning, man kan ju alltid fortsätta tills man känner sig redo. Jag tror att jag verkligen vill planera min framtid och därför har jag nog en tendens att tänka lite för mycket, snabbt ska det gå haha.

#4 Smart! Det ska jag göra, Saco kommer hit till Stockholm nästa vecka, ska dit minst en av dagarna så får vi se hur jag känner efter det. Gjort lite tester och så, men jag tycker det är så svårt haha, tänk om jag bara lurar mig själv hahaha. Hur kan jag veta att  jag faktiskt svarar utifrån hur jag känner istället utifrån vad jag tror jag känner xD *djup*

#5 Haha åh, ja men så är det nog! Du har nog rätt! Jag tror att jag är lite av ett kontrollfreak och vill ha rett ut min framtid, trots att jag innerst inne vet att det förmodligen inte går att planera allt.

Tack för alla svar! Känns lite klarare, har snöat in mig lite på hela grejen om att plugga direkt och "bli klar". Trots att man egentligen aldrig blir klar då hela grejen är en resa. Inte bara pluggandet, utan även jobb. Jag har ju faktiskt tid och möjlighet att plugga, det kanske inte  gör något om det inte blir rätt på första försöket! Jobba ska man ju ändå göra hela livet haha!