Lov under vuxenutbildningar? (Uppsala)
Ställde den här frågan i min andra tråd men tänkte jag skriver här också, kanske någon klickar sig in från sidan och vet svaret.
Har man samma tider för sommarlov på vuxenutbildningar? D.v.s mellan Juni till Augusti eller kan det vara helt annorlunda?
Jag har sökt in på den här kursen men har en kompis från Estland som ska komma och hälsa på nästa sommar. Hennes arbetsplats bestämmer redan nu ett ledighetsschema och vi vill ju helst försöka tajma in det så att vi båda två är lediga när hon kommer hit (om jag nu kommer in på kursen) men skolan som jag sökt in på har inte lagt upp något schema ännu och jag tror inte det kommer förens någon gång i januari.
~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~
Det brukar vara mitten på juni till mitten på augusti ungefär plus minus några dagar. Det hela beror på när lärosätet bestämt sig för när det ska vara.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tack för svaret 👍
Det beror på vart du läser, om du har studiemedel eller vad du läser.
Egentligen går vuxenkurserna året runt. jan-dec, okt-mars, jan-maj, mars-aug alla på 20 veckor. Vissa vuxenskolor har dessutom 10-veckorskurser på somrarna mellan maj-aug.
#3 Ja jag har läst det också men kan inte lista ut hur det är för just den här kursen =\ Man går ju i 40 veckor och börjar den 15 januari och slutar i december, så då borde man ju vara ledig runt 10 veckor utspritt någonstans där i mellan? Sen är den mer som en "skola" (så som jag har uppfattat det) istället för t.ex en APL utbildning. D.v.s man tar kursen på en skola med lärare och jobbar i ett skolkök, sen har man 8-12 veckors APL senare under terminen som en del av utbildningen. Men det är väl säkrast att säga åt henne att komma någon gång i juli, i värsta fall så får jag kanske ta ledigt några dagar eller så får vi hitta på något annat.
På Uppsala universitet börjar alla höstterminer 1 september, så skulle inte bli jätteförvånad om andra vuxenutbildningar också börjar då, om de är i samma stad. Men jag vet ju inte säkert :)

#5 Njae, alla utbildningar på Uppsala universitet börjar inte 1 sep. Min utbildning började 25 augusti men vi har istället en veckas "jullov".
Om man verkligen ska kalla det jullov när de lägger en stor tenta en vecka in på 2015, men det är en annan femma..
- Medarbetare på studier.ifokus
#6 Givetvis är det lov. Tanken är ju att man ska studera varje dag istället för att stressläsa dagarna innan tentan.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#6 Vad konstigt, jag fick höra att det var så för alla kurser, men att vissa börjar nollning/inspark tidigare. Men okej, då hade jag fel ;)
Låter som om man aldrig kan veta säkert, med andra ord 😂