Studier iFokus

Studier

Etikett035-komvux
Läst 1827 ggr
Ralktad
0

Studera i annan stad?

Hej! Jag bor i Stockholm och är inskriven där. Jag hoppade av gymnasiet för 2 år sedan, och blir 20 år nästa år. Jag vill plugga upp mina betyg och det vill jag göra i Umeå då det är den staden jag vill bo i. Nu undrar jag hur man går till väga? Är det komvux eller annat jag ska plugga?

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Odd
0

Jag googlade runt lite och hittade det här angående komvux, där står det: Du kan ansöka till komvux först hösten det år du fyller 20 år. Undantag är du som är yngre än 20 men har slutfört treårigt gymnasium. Då kan du söka från och med 1 juli det år du gått ut gymnasiet.

Hittade även det här.

och det här.

Så jag vet faktiskt inte hur det kan fungera för dig, om du kan söka in till ett normalt gymnasium nu i år (om terminen börjar sent kan du fortfarande kanske ha en chans att komma in även om du missade sista ansökningsdagen) eftersom du fortfarande bara är 19? Annars måste du vänta tills hösten nästa år innan du får söka in till komvux, tror jag. 

Är du ute efter en särskilt utbildning eller bara intresserad av att få slutbetyg i grundämnena? Om du vill ha en utbildning med en viss inriktning kan du ju testa att titta på olika yrkesutbildningar.

Det finns ju folkhögskolor också, de tror jag inte är lika strikta, men som sagt vet jag ingenting säkert 😕

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Miniland
0

Ska du flytta till Umeå? I så fall kan du ju bli skriven där istället.  Tycker du borde kunna ta kontakt med Umeås kommun eller liknande och få hjälp av dom.
Sen tror jag du måste vänta tills 20 år om ska läsa på komvux. Men har för mig man kan läsa upp betyg på folkhögskolor.

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~