Vart ska man skicka överklagan?
Om man skickar in en överklagan till exempelvis skatteverket, och sedan får den avvisad på grund av att den kom in för sen då kan man ju överklaga även det. Men vart ska man skicka den överklagan?
Det står på avslaget du fått om du kan överkaga beslutet och i så fall vart du skall lämna din skrivelse.
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Ja men jag måste veta det inför en uppgift jag har, vart det är rätt att skicka in överklagan, om att överklagan skickades in för sent till skatteverket.
Tingsrätten?
Sorry, mitt svar är nog rätt om det var ett verkligt fall.
Som din fråga är formulerad tolkar jag det att om man skickar in en överklagan för sent så går det inte att överklaga alls.
haflingerforum.nu
Jo det går, det står i lagen.
30 § Har en skrivelse med överklagande avvisats på grund av att den har kommit in för sent, får avvisningsbeslutet överklagas i samma ordning som beslutet i huvudsaken. Har avvisningsbeslutet efter överklagande prövats av en högre instans, får den högre instansens beslut i frågan inte överklagas. Lag (1986:1196).
Man lär så länge man lever. 👍
Då svara jag så här: Om det gäller Skatteverket, så skall du överklaga till Förvaltningsrätten, men du lämnar in din klagan till skattekontoret.
haflingerforum.nu
Ja okej, är du säker på det? Första gången så har man (enligt min uppgift) alltså skickat in en överklagan till skatteverket som blev avvisad på grund av att den kom in försent. Ska man då alltså skicka in ännu en överklagan till skatteverket angående det?
Nej man ställer den till Förvaltningsrätten,
skriver alltså
Till Förvaltningsrätten
men lämnar in den på ett skattekontor.
Det är alltid till Förvaltningsrätten man överklagar ett myndighetsbeslut. Myndigheter som Skatteverket, Jordbruksverket, Skolverket.
haflingerforum.nu
#9 Ja okej tack för dina svar!