Endast högerhjärnade
Det finns företag som enbart rekryterar dem som har högsta betyg i musik och teckning. Och då handlar det inte om företag inom musik- eller konstbranschen. Det är helt enkelt så att de vill ha kreativa människor. Människor som använder höger hjärnhalva.
Jag vet ett framgångsrikt svenskt företag vars ledningsgrupp består av personer som spelar instrument och sjunger. Är det en slump eller är de utvalda? Det är spännande att läsa om strategier för rekrytering.
Vänliga hälsningar
Niklas
Intressant, även om jag nog inte tror på ledningsgrupper som saknar bredd.
Om inte dunderkreativa människor balanseras i en ledningsgrupp av människor med andra typer av begåvningar tror jag inte resultatet är bra.
Nu finns det ju naturligtvis olika typer av kreativa människor, men jag har mött ett par som var fantastiska idésprutor. Den ene förverkligade de flesta av sina idéer, men det var nog ingen som hade så stor glädje av det…
Jag gick en gång en slags utbildning i idéutveckling som byggde på ett systematiskt arbetssätt där man gick från den superkreativa fasen utan hämningar och sedan stegvis arbetade fram användbara och realiserbara lösningar.
I en sådan process - om man är en grupp med viss bredd - visar det sig att olika människor utmärker sig i olika steg av processen.
Det låter som operativ utveckling (OU). Var det det?
Om kreativitet inte går att kombinera med förverkligande kan det vara svårt. Jag vet inte om det är ovanligt.
Vänliga hälsningar
Niklas
Nej det hette inte OU. Jag ska se om jag hittar vad det hette…