Studier iFokus

Studier

Etikett06-tentor-prov
Läst 2517 ggr
Velinga1984
2014-08-24 16:55
0

Högskoleprovet

Jösses, det har jag anmält mig till i oktober. Skoj, och så otroligt otippat!

Någon mer som ska skriva för första gången? Blir att börja kolla på gamla prov i september, fram till dess måste jag fokusera på mina nuvarande sista kurser på komvux.

[rumelle]
2014-08-24 17:21
0

Japp, har också anmält mig. Första gången. Känns lite tveksamt med tanke på att jag har hunnit glömma all matte jag lärde mig på gymnasiet. Men jag tänkte att det kan ju iaf inte försämra mina chanser att komma in.

Bjallstal
2014-08-24 18:31
0

Bara att göra flera gånger, matten är bra att repetera men dem andra är lättare(för mig i alla fall) :) första gången brukar tidsplaneringen vara det största problemet och stressen :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
2014-08-24 18:31
0

Ska också skriva det i oktober, men har skrivit det flera gånger innan :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Plingen85
2014-08-25 14:27
1

Lycka till! Jag hade turen att komma in på högskolan så jag slipper göra det igen (men jag kom in på alternativt urval). Men jag gjorde provet i april första gången. Säger bara det ha med en armbands klocka! Jag glömde det och dog halvt då jag inte visste om det skulle finnas klocka på rummet. Som tur var fanns det annars vet jag inte hur jag hade gjort. Och plugga matte via matteboken.se och kolla på youtube klipp.

Bjallstal
2014-08-25 21:21
0

Jag har höjt mig till 1,35 nu, och satsar ännu högre denna gången :)

Velinga1984
2014-08-26 07:07
0

#4 Alternativt urval? Vad krävdes för din utbildning? Syon sa att jag kan söka på betyg, högskoleprov och arbetserfarenhet. Är det det sistsnämda som är alternativt urval? Tack för tipset om klocka, och alla andra tips med förståss! 

Jag är också väldigt dålig på matematik, nästan så det blir jobbigt. Men jag ska inte söka in på detta prov, utan detta prov gör jag bara för skojs skull. Har hört att väldigt få personer skriver bra på första provet.

Plingen85
2014-08-26 08:05
0

Vissa högskoleutbildningar har alternativt urval, inte alla tyvärr.  Jag kom in på Logopedprogrammet på Karolinska i Huddinge och då skulle man ha matte2a och naturkunskap 2. Nej arbetslivserfarenhet är en annan sak och alternativt urval är en annan. Om jag  vore ni så skulle jag gå in på de program ni vill studera och vidare till hemsidan för skolan för att se om det finns något sånt. Då går dom inte efter era betyg eller högskoleprovspoäng. För just logopedprogrammet så fick man först göra 2 uppsatser sen om man blev uttagen så gick man vidare till intervjuer med en psykolog och en logoped så fick man meritpoäng för allt det.

Velinga1984
2014-08-26 09:00
0

Några utav de program jag vill läsa finns på YH, tror att de lagt ner den KY som kan vara intressant. Och ja, jag vet att jag inte behöver högskoleprovet för att söka på YH eller KY. 

Jag saknar eng 6 för att söka den utbildningen jag vill ha på högskolan. Och just nu kan jag inte läsa den, hoppade av den idag faktiskt då jag vet att jag inte kan klara ens E då jag brister på den muntliga delen. Därför är alternativ rätt bra att veta om.

Plingen85
2014-08-26 14:31
0

Ja reserver är alltid bra att ha, hoppas du klarar engelskan nästa gång. Jag har spelat och kollat på tv så mycket i mitt liv så jag har lärt in engelskan omedvetet så jag hade bara svårt med grammatiken.

Kappukeki
2014-09-18 13:53
0

Jag har anmält mig också. Det är min andra gång. Fick jätte jätte jätte dåligt på första provet .. mitt mål är 1.3 .. Q.Q jag måste få det innan nästa höst!! Är det någon som har lust att plugga högskoleprovet tillsammans? Tips?

KappukekiSkämtar

:holmgreen:
2014-09-24 11:05
0

Jag ska också skriva högskoleprovet för första gången! Pluggar för fullt på alla delarna och gamla prov!