Komvux - undantag?
Hej!
Jag är född 95 och hoppade av gymnasiet för 2 år sedan. Nu har jag tänkt börja plugga igen, fast på komvux, men har för mig att det är en åldersgräns på 20 år?
Finns det undantag för det? Jag som inte klarar av gymnasiet och behöver få göra arbetet i min takt, hade tänkt köra med 2-3 ämnen per termin. Någon som vet om man kan börja på komvux trots att man är 19?
19-års gräns på Komvux har jag aldrig hört talas om.
-Vad har du fått det ifrån?
Har själv tagit några kurser där som 20+ och 30+ (Komvux via t.ex Miroi, Hermods etc.)
Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.
#1 Får göra det!
#2 Va? Ingen har väl påstått att det är en 19 års gräns?
Ah jag menade 20, 19 slank in.
Du skriver ju "tänkt börja plugga igen, fast på Komvux, men har för mig att det är en åldersgräns på 20 år?" Hur som, så har jag heller i och för sig inte sagt att du har påstått något.
Jag antog av vad du skriver i TS att du har/hade däremot det för dig det att en 20 års gräns är att bejaka ;-) ???
Vilket som också har visat sig vara korrekt.
De gränser som finns gällande ålder är en övre och en undre. Åldersspannet är mellan 20-45 med medel från CSN.
Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.
Jag ska börja plugga på kmvux, distans till hösten. Jag har varit tvungen att vänta ett år för att börja plugga för att jag inte fyllt 20 än. Man får börja plugga hösten det året man fyller 20 tror jag?
Sök till vanligt gymnasium i stället mycket lättare att få bra betyg om man är motiverad. Vet en som gick ett vanligt program vid 45 år ålder.
#6 Vissa klarar inte av att gå vanligt gymnasium av olika anledningar som t.ex jag som är folkskygg, försökt i flera år med vanliga gymnasium men det funkar inte alls.
#2 Det är en nedre gräns. Är man under 20 så kan man fortfarande läsa på gymnasium. Vi hade en kille i klassen som började gymnasiet straxt innan han fyllde 20. Kan man av olika anledningar inte läsa på gymnasiet så finns sedan komvux från 20 års ålder.
Jag började på komvux när jag var 18 år, så visst går det.
Det var dock via distans men det borde ju inte vara någon skillnad.
#10 skumt, jag har försökt få plugga där sen jag var 18, på distans men har inte fått innan jag fyllt 20. Kanske är olika för varje kommun.
Jag fick inte utan fick vänta tills jag var 20 eller söka in på gymnasiet ;)
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
Folkhögskola var ett alternativ som funkade för mig som hoppade av efter halva 2an. Pojkvännen som knappt gått i skolan sen högstadiet tycker också det är en bra lösning för honom. Båda är födda -95 :)