Förbereda sig inför högskolestudier
Jag har kommit in på Logopedprogrammet och ska börja i september. Det här med högskolestudier är helt nytt för mig, så nu undrar jag hur förbereder jag mig? Vad kommer jag behöva för material med mig mm?
Lunch, penna och papper. Mycket mer än så är det inte.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Kurslitteratur är bra att ha tycker jag, antingen att du köper (nytt/begagnat) eller lånar på bibliotek. De kursansvariga brukar tala om vilka böcker som de anser är obligatoriska/rekommenderar men det är aldrig ett tvång att ha böckerna men av egna erfarenheter hjälper de mycket. Annars är det vanliga saker som penna och papper. :P Det är mer eget ansvar över sitt lärande. I min skola svarar inte läraren/föreläsaren på frågor om vad som kommer att komma på tentan. De räknar med att vi själva läser och går efter kursplanen.
Alla föreläsningar är inte obligatoriska men jag rekommenderar att gå om man inte är upptagen för folk ställer frågor som kan vara nyttiga men som man själv inte tänkt på och föreläsaren kan säga saker som inte står nedskrivet i föreläsningsmaterialet (vi brukar få materialet efteråt).
Kommer inte på mer just nu. :P
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Tack! Har hittills inte hittat några kurslitteraturlistor men sånt kommer jag leta på blocket sen deras egna pingpong sida för studenter. Har redan bestämt nu att gå på så mycket som går och plugga mycket där på plats. Har mer ply på mig i skolan än hemma.
Ska du läsa på KI? :) Mina tips till kurslitteratur är att vänta till kursstarten för listorna kan ändras men titta även i god tid om böckerna finns att få tag på. På KI:s bibliotek kan man låna en bok i max 7 dagar eller bara under dagen (låna om går ju såvida ingen står på kö). Dessutom kan det vara kö på en bok så som sagt, titta i god tid innan kursstarten. :) Ska du köpa bok tycker jag att Cdon och Adlibris har haft de lägsta priserna, lägre än Harry's som finns i Huddinge men då får man räkna med leveranstid på 1-5 dagar. De böcker som brukar vara värda att köpa är de som återkommer i flera kurser.
Och inför tentor är det bra att plugga ihop med andra i t.ex. skolan. Vissa säger att de klarar att plugga ensamma men alla som jag har pluggat med har sagt att det har hjälpt jättemycket att plugga ihop. Det är så för många tror jag, att det är lättare att få saker gjort i skolan än att vara hemma de dagar man är "ledig".
Hälsningar Olivia
Ja det blev KI =) Nej jag kommer försöka studera i grupp då jag känner mig mest bekväm i den studiestilen. Funkade för mig i komvux väldigt bra. Jag beställde min litteratur via cdon sis och då tog det över 7 dagar. Men vad ska man göra. Jag vill gärna ha böckerna i tid =) de måste väl släppa listor innan?
Ja, listor brukar finns redan nu under kursplanen som går att hitta under respektive kurs http://pingpong.ki.se/public/courseId/6088/coursePath/5549/ecp/lang-sv/publicPage.do?item=6453767. Klicka på en kurs -> Grundinformation -> Klicka på första länken som syns.
Vet inte hur det är på ditt program men på mitt program ger de ut schema inför kommande kurs 2 veckor före kursstart och då har de uppdaterat kursplanen med bl.a. litteraturen. Men annars finns kursplanen ute hela tiden, sällan som de faktiskt gör stora förändringar.
Hälsningar Olivia
Ok ja schema har jag hittat för september månad. Ska leta vidare där så jag kan börja beställa böckerna/leta