Höja mina betyg inför högskola
Nu är det så här att jag inte är helt nöjd med mina betyg i fotokurserna 1-3. Helst av allt vill jag ha ett A eller iallafall ett B i alla kurser men ligger på E-D tyvärr vilket blev på grund av att jag tröttnade totalt i slutet av tvåan och hela trean. Betyder också att jag går i trean nu, så vi får det klart för oss.
Jag har även F i fyra andra kurser. Matte 1b, Svenska 3, Naturkunskap 3 och Samhällskunskap 3. Nu är inte jag den som ska plugga vidare direkt men måste fråga hur det fungerar.
Om jag skulle vilja plugga upp mina betyg nu för att söka till högskola om ett eller två år, är det komvux som gäller då eller finns det andra alternativ? Kan min nuvarande skola erbjuda undervisning? Eller är det bättre att ta det på andra håll? Tänker i och med att jag faktiskt har sju ämnen jag vill plugga upp.
Om jag vill gå på högskola kommer jag antingen läsa till förskolelärare eller fotograf, behöver jag då alla dessa ämnen för att komma in eller kan jag hoppa svenska, natur och samhäll? Vad hjälper det mig om jag höjer mig i fotokurserna? Får jag ett fullständigt betyggrej (kommer inte ihåg vad det heter? Nu när jag inte är godkänd i vissa ämnen får jag ju något som heter något, tappade ordet totalt) om jag bara läser upp matte 1b eller måste jag läsa upp alla ämnen för att det ska bli "helt och fint"?
Oj så många frågor men det har kommit upp nu och nu är det försent att göra något då idag var sista inlämningsdagen och studenten är nästa vecka.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Man ska vara 20 för att studera på komvux, eller ha gått ut gymnasiet (gymnasiekompetens) vad jag förstår. Och det har du inte med så många F (max 250p). Annars tror jag du kan läsa upp på folkhögskola. Eller läsa på distans via din skola (det ska min kille göra nu). Kurserna du har F i får du göra om gratis, men resterande kostar ca 500 kr/kurs. Du behöver en viss summa poäng, så du kan ju inte bara strunta i vissa betyg. Speciellt inte svenskan och matten - de behövs för att ens kunna söka in på högskola. Kurserna du höjer dina betyg i kommer att ge dig ett högre värde att söka in på = du har större chans att bli antagen.
Som sagt så behöver du läsa upp matten och svenskan för att det ska bli fullständigt. Möjligtvis de andra två med, men osäker.
Men jag hade skyndat mig bort till syon för att få exakta svar om jag vore du.
Tack för snabbt svar!
Är du säker på att även svenska 3 är ett sådant ämne som man måste ha för att kunna komma in? Vet att svenska 1 är det.
Kan inte läsa på distans då jag måste ha undervisning och stöd. Har autism och min nuvarande skola är väldigt bra på att hantera detta men om det inte går att komma tillbaka så får det bli folkhögskola för att läsa upp de ämnen jag har F i, känns inte värt att lägga 500kr på att läsa upp betyg. Hur är det med komvux efter att jag fyllt 20? Är det bara för att läsa upp de jag inte har godkänt i eller går det bra att läsa upp andra kurser? Eller kostar det där också?
Ska höra mig för och se om syv kommer till skolan nästa vecka.
Medarbetare på Djurfoto
Ser nu att jag skrev naturkunskap 3 och samhällskunskap 3. Självklart är det natur- och samhällskunskap 1b det handlar om.
Medarbetare på Djurfoto
Jag svarar bara lite snabbt nu på en fråga jag la märke till. På komvux kan man läsa på lektionstid (alltså inte distans, men det är mycket på egen hand med) i de kurser man har F i. De övriga, de med betyg, kostar. Men eftersom du haft lite extrahjälp nu i skolan kanske det finns undantagsregler för dig? Hör med din studievägledare :)
Du kan studera ett extra år på din nuvarande gymnasieskola och höja på det viset.
Jag gjorde det.. jag diskuterade med min skola om just att jag har ADD osv och behöver rutiner och inte distans för de funkar bara inte…
Men vi fixa så jag satt i ett rum med en annan lärare och hade lektioner så som hjälpte mig att hålla koll på uppgifter och alltid kolla vart jag låg någonstans.
Alla skolor ska ju ha en så kallad speciallärare på plats som går att få hjälp av vid speciala situationer.
Alla betyg du kan ha är bra betyg! Så även om du inte tror att du behöver dem så kan dem behövas ändå och jag tror svenska och samhälle är väldigt vanligt som kriterier?
Jag går en liknade utbildning som du fast jag går i gamla systemet och har foto A foto B foto C istället men nästan samma sak :P
Kom och tänka på förut att om jag ska plugga på högskola/universitet så kommer jag göra det utomlands, förhoppningsvis i England. Då är bara frågan, kommer de vilja att jag har högre betyg i engelska?
Någon som vet var man kan få tag på syv nu? Har inte hört något från skolan nämligen så antar att jag är lite sent ute.
Medarbetare på Djurfoto
Tror jag hittade själv via kommunens hemsida! 😊
Medarbetare på Djurfoto
Min syo jobbar tills början av juli, så tror din gör det med :)
#2 Både svenska 1, 2 och 3 är ett måste nu. Och du behöver ju inte ha så väldigt höga krav på dig själv, man har chans att komma in även med E-D i kurserna.