Internetspråk-Undersökning
Hej! Jag håller på att skriva ett projekt i skolan och skulle vara tacksam om ni kunde svara på en del frågor. Projektet handlar om internetspråk. Frågorna riktar sig främst till ungdomar mellan 13-20 år.
Detta är en undersökning.
1. Brukar du använda dig av ordet LOL när du talar?
2. Tror du att internetspråket påverkar ditt språk i tal och skrift? Om ja, på vilket sätt då?
3. I vilka sammanhang brukar du använda dig av internetspråk?
4. Vilka förkortningar brukar du oftast använda dig av när du skriver någonting på internet?
1 nej aldrig
2 Inte mycket, jag har aldrig gillat förkortningar, bland annat för att jag varit synskadad och vet vilket h-e det kan vara.
3-4 Jag försökar att helt låta bli, men det händer väl någon gång att jag använder irl och lol
Tjej, 16
1. Nej, jag använder aldrig 'LOL' varken i skrift- eller talspråk
2. Nej, inte speciellt mycket. I vissa spel finns ord som inte går att "översätta", och så använder jag dom, vilket nog kan räknas som internetspråk.
3. Jag är osäker på vad du menar med internetspråk? Menar du typ LOL, OMG och liknande? Jag använder aldrig det, om jag inte ska citera/förklara vad någon annan skrivit/sagt, och denne person använt dom orden.
4. Rent allmänt använder jag inte förkortningar. Just nu kan jag bara komma på tex (till exempel), annars brukar jag skriva ut ord som dom ska skrivas. För flera år sedan när jag var yngre så använde jag ofta dd? (du då?), vgd? (vad gör du?) och liknande MSN-förkortningar, men det har jag slutat med.
Tycker det ser lite "barnsligt" ut att använda massa förkortningar. Tycker dessutom det är väldigt drygt att läsa, texten flyter inte på samma sätt som den gör när man använder ord ordentligt. Jag är ju dock en person som även hatar när folk inte skriver med stor bokstav, punkt och komma, vilket verkar vara rätt ovanligt i min ålder (: Dom flesta jag känner försöker korta ner texten så mycket som möjligt.
Kan tipsa om att skriva detta på tonåringar iFokus också (:
//Jessie
1. Nej.
2. Det påverkar hur jag skriver när jag använder det såklart, men påverkar inte om jag bestämmer mig för att inte använda det, beror på situation. Brukar inte använda t.ex. punkt i chatt alls, sällan comma utan skickar nytt meddelande när comma är behövd.
3. Med vänner främst, kan även använda vid främlingar som jag håller på att bli vän med.
4. Btw (by the way), tbh (to be honest), brb (be right back), gtg (got to go), wth (what the hell), jfc (jesus fucking christ), ikr (i know right), omfg (oh my fucking god), u (you), u're (you're) och använder men ganska sällan ppl (people). Alla jag kan tänka på just nu men finns säkert fler!
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Å jag glömde att skriva, jag heter Ludvig och är 13 år, jag har lånat min pappas konto här för jag har inget eget.
1. Det händer, men ganska sällan.
2. Det beror på situationen, om jag skriver med en vän på facebook använder jag mig inte så mycket av akademiskt språk som jag gör i uppgifter på universitetet… :)
3. När jag chattar med vänner, ibland när vi umgås också.
4. Btw, lol, irl, brb…
Tjej, 19
1. Det händer när jag umgås med vänner men det är inte så att om jag sitter på en intervju så utbrister jag med ett 'LOL' om något var roligt..
2. Inte särskilt mycket i tal men i skrift är det så. Inte när jag skriver uppsatser osv men när jag skriver med vänner kan jag använda mig av förkortningar. Dock är det inte så att jag "glömmer" bort det vanliga språket och är helt insnöad på förkortningar.
3. Enbart med vänner.
4. btw, omg, brb, lol, vsg, ikr, foi osv osv…
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
1. Nej 2.Nja, det tror jag inte 3.Aldrig, utom till exempel rent svenska förkortningar, såsom t. ex, o.s.v, m.m. och mer. 4. Jag skriver ofta t. ex och m.m. Är 12 år