Ej godkänt slutbetyg
Fick precis reda på att jag inte har ett godkänt slutbetyg då det fattas 150p.
Jag har IG i 2 kurser som ligger på 100p vardera. Dessa 2 kursen kunde jag få ut 100p av, menar dom då att jag kan få ut 50p per kurs som det är IG i? Sen räknas även inte idrott och hälsa med i slutbetyget vilket gör att jag har 100p mindre. Varför räknas inte idrotten med i slutbetyget? Då kunde jag likaväl struntat i den kursen om jag ändå inte får ut något av den 😕
Jag behövde alltså få ut mitt slutbetyg för att söka till högskolan. Har inte fått någon information öht om att ett slutbetyg ska skickas in, trots att jag haft ett långt samtal med en studevägledare som visste att jag skulle söka till högskolan. Så trött på detta nu :@ (jag skickade in mitt betyg till både komvux och antagningen så de hade mitt betyg).
Nu måste jag vänta tills nästa sökning är, IGEN.
Hemsida: Nivinas kaniner

Jag tror alla högskolor kräver godkänt slutbetyg från gymnasiet. Vore konstigt annars.
Det du kan göra är att läsa in kurserna på komvux. Kanske finns nåt annat sätt också. Kolla noga på det program du ska söka så du har alla kurser som krävs, jag fick tex läsa in naturvetenskap b för att komma in på mitt program.
Skynda långsamt så går det fortare.
Man får ha IG till ett värde av 250 poäng och ändå ha ett fullvärdigt slutbetyg, DOCK måste slutbetyget uppgå till 2500 poäng (inklusive poängen för IG-kursen där du fått betyget IG) Får du inget slutbetyg har du antingen IG till ett värde av mer än 250 poäng Eller så har du inte betyg alls i någon kurs, så du inte uppnår 2500 poäng (2250 utan IG kurserna på 250 poäng) IG är ett betyg så räknas så ledes in till dem 2500 poängen. Får man dock ett sträck(inget betyg alls, lägre än IG) eller har läst för lite kurser så får man inget slutbetyg om de kurser man läst inte kommer upp i 2500 poäng. Boka tid med din syv/syo på skolan som kan förklara och hjälpa dig!
Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…