Studentlägenhet - studieresultat
Hej!
Jag vet inte om jag kommer kunna skriva klart min uppsats på 30 hp innan sommaren. Om inte så kommer jag få lämna in den i augusti istället.
Jag bor i studentlägenhet och studiekravet ligger på 15 hp per termin. Eftersom det är en 30-poängskurs så kommer jag alltså inte ha några poäng alls inrapporerat i Ladok innan sommaren ifall jag inte är klar med uppsatsen tills dess.
Tror ni det räcker om jag lämnar in ett intyg till min hyresvärd från min handledare om att jag uppnått en viss procent av uppsatsen som motsvarar 15 hp? Eller tror ni det verkligen krävs att 15 hp ska vara registrerat i Ladok för att jag ska få bo kvar i lägenheten nästa termin? Jag har tidigare alltid uppnått kravet på 15 hp varje termin och aldrig varit sen med hyra.
Ska ringa dem och fråga, men det är ju helgdag nu, så måste vänta tills på måndag… Är bara så himla orolig för detta…
Är inte kravet att du ska LÄSA minst 15 p per termin för att få hyra en studentlägenhet. Så brukar det vara. Kravet på att KLARA kurserna är mer krav från CSN.
Jag tror din hyresvärd är mycket väl medveten om att vissa kurser kan ställa till det mellan terminer.
Du kan nog andas ut över helgen och prata med dem på måndag igen. 🙂
Jag fick dispens för en liknande grej, var inga problem alls. Dock var de noga med att det verkligen kom in poäng ett par månader senare.
Jag trodde också först att det var krav på att man ska läsa 15 hp, men så läste jag reglerna för SSSB (inte min hyresvärd dock), och där är det också krav på studieresultat. Dessutom så måste man till min hyresvärd lämna både registrerings- och studieintyg. Så jag antar att kravet på resultat gäller för min del också.
Jag hoppas verkligen att jag också kan få dispens. Vet inte vad jag ska göra annars…
Jag ska dock försöka skriva klart uppsatsen… har en vecka på mig.
Men det står ju på vissa fastighetsbolags hemsidor att de kollar på studieresultat för att kontrollera att man faktiskt har aktivt studerat och inte bara registrerat sig på en kurs enbart för att kunna bo i en studentlägenhet.
Så det borde väl räcka med ett intyg från min handledare? Då intygas det ju att jag faktiskt har studerat.
Ringde idag och frågade, och det går bra med intyg från handledaren :)