Studier iFokus

Studier

Etikett05-studieteknik
Läst 1654 ggr
[Älskamig]
0

Hur är eran studieteknik?

En del av er här och även på tonaringar.ifokus.se har superhöga betyg i vissa ämnen. Hur lyckas ni? Vad använder ni er av för studieteknik? :)

Potatisen
0

Jag använder en teknik där man studerar i en viss tid och sedan tar en paus på halva tiden man studerat. Om man studerar tio minuter, tar man fem minuters paus.

[Älskamig]
0

#1: Säg som så att du har prov v.13, och det är v.11. Hur lägger du upp det då? Börjar du plugga flera veckor innan eller hur gör du?

PrincessMelpomene
0

Det beror nog väldigt till person till person. Många kan inte plugga för långt innan då man inte kan koncentrera sig eller ser en poäng med det hela. Samtidigt som andra måste börja tidigt för att få in allt. 

Själv är jag en person som jag pluggar långt innan (väldigt oseriöst) och sedan rå pluggar jag sista veckan. Tror man måste veta vad som funkar för sig själv. Om man behöver tid för att lära sig allt osv.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

[T-Johan]
2

Att plugga är att lära sig. "Repetition är kunskapens moder", heter det. Och så är det också! Kunskapen ska repeteras ett antal gånger, med en vis tids mellanrum. Hur många gånger, och hur långt det är mellan repetitionerna, är personligt och varierar med ämnet man studerar. Mina elever drillar jag så att vi repeterar ett kapitel två gånger innan vi gör kapitelprov. Dom nationella proven repeterar vi en gång och då gäller det hela kursen. Vi brukar ha dom flesta i betygs området B-D.

Pinglan00
0

Jag hänger alltid bara med på lektionerna och allt från prov till läxor gör jag dagen innan genom att läsa igenom m.m för att jag redan har lärt mig det i skolan. Fast det fungerar bara om det är intressant för då fastnar det i mig. Men t.ex i spanskan sitter jag hemme och pluggar tar paus och sedan går igenom. Så gör jag i två fagar. Jag pluggar tills jag kan exakt allt för att kunna få höga betyg. Vilket jag lyckats med än så länge.

simskakan.blogg.se

En blogg om TS4

[T-Johan]
0

Läsa, och sedan paus, så att man får distans till det man läste. Sen ett nytt pass med läsa, paus. Och så kör man tills det sitter.

Jo det är sant, det tar lite tid………men garanterat; det sitter!