Studier iFokus

Studier

Etikett06-tentor-prov
Läst 4629 ggr
Fridaaaa
2014-05-17 19:57
0

Omtenta ofta

Får ofta göra om tentor. Fattar inte själv vad jag gör för fel, läser instruktionerna noga, utgår från dem men ofta får jag göra om :/ Ibland även två gånger. 

Känns som att lärarna dömer olika och svårt att veta hur man ska skriva. Jag gör utefter min egna förmåga men verkar inte räcka för dem  :/

Någon som har tips på vad man ska tänka på förutom att läsa instruktionerna noga? För känns som att det blir fel hur jag än gör :(

(högskola, hemtentamer)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LinaGun
2014-05-18 13:40
1

Men vad är det lärarna inte tycker blir tillräckligt bra? Om det är att du tolkar uppgiften fel, eller något annat?

Fridaaaa
2014-05-18 13:49
0

#1 Att jag inte uppfyller alla g-kriterierna som är på var uppgift. Mycket jag oftast behöver ändra på, svårt att förklara, då det skiljer sig. och känns som att lärarna rätter olika också. Mitt sätt att skriva på helt enkelt känns det som :/ Följer vad som står i uppgiften, står i vissa med "tolkninsbara", tja spelar ingen roll för blir inte godkänt ändå, fastän jag gjort efter instruktionen då de anser att innehållet inte är tillräckligt bra men kan inte skriva mycket bättre  än vad jag gör :(

LinaGun
2014-05-18 16:32
0

Okej, då är det ju svårt. Man kan ju inte göra mer än sitt bästa!

Fridaaaa
2014-05-18 16:34
0

#3 Nej precis men duger inte tydligen på högskola alla gånger när det kommer till detta:( och klarar jag inte tentor = inte godkänt i kurs, vilket är ett måste :/

[Moa-]
2014-05-18 18:49
5

Fridaakesson; universitet/högskolor ställer kraven relativt högt, det är inte tänkt att alla skall klara allt på första försöket. Det skall inte vara enkelt. Så att du kuggar ett par kurser och får göra om dessa är en del av "planen"/"uppbyggnaden", inget som säger att du inte kan klara utbildningen i sig.

Så det är bara att acceptera detta och försöka hantera det efter bästa förmåga. =) 

Tips är att låta någon annan läsa igenom för att försäkra dig om att resonemangen är tydliga. Inte sikta på att göra minsta möjliga, utan sikta högre. Var tydlig med referenser, vad du har tagit från andra, använd många referenser och egna analyser men var tydlig med vad som är just detta.

Lycka till! =)

moondancer
2014-05-18 19:22
0

Kan du få tag i tentor från tidigare år som du kan öva på? Då får du även se hur just den läraren lägger upp tentorna.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Fridaaaa
2014-05-18 19:49
0

#5 Jag vet mycket väl att det är så. Men att misslyckas gång på gång gör att man tappar motivationen helt, och gått liksom 2 år på utbildningen. Och vill gärna ta examen när det är tänkt, inte efter alla andra pga att kurser kanske måste göras om eller annat senare :(

Referenser är jag alltid noga med. Det är hur jag skriver som i regel inte "duger" så att säga, men liksom mitt sätt att skriva, och hur jag än försöker ändra så tja :/

Sedan krävs det att man klarar vissa kurser för att läsa vissa andra kurser, och då blir det att man missar dem istället också, måste ta igen, sedan har man visst antal gånger på sig att klara en tenta, gör man inte det måste man vänta tills kursen är igen dvs om ett år :/

Ingen direkt som kan läsa igenom det som går högskola, de i klassen är ju upptagna med sitt och ja känner inte många som studerar högskola.

#6 Tentorna är inte alltid lika år från år. Och skiftar lärare mellan kurserna :/ Många av dem är dåliga på att säga vilket system de vill att man ska använda sig, hur dem vill att man ska skriva :/ Inte alltid läraren som har kursen som rättar alla heller alla gånger :/ Så går dessvärre inte att få tag på, då hemtentorna inte är uppbyggda som prov eller så :/

[Moa-]
2014-05-18 20:23
0

Fridaakesson; huruvida det är tydligt behöver inte alltid någon som läser på högskola avgöra, utan en allmänt vettig person. Vissa på gymnasiet är mycket lämpliga för detta, vissa utan högskoleutbildning är mycket lämpliga och vissa på högskola/universitet är inte lämpliga. Har du någon gång med tid över och är villig att ta ärlig och konstruktiv kritik på det du skrivit så får du gärna skicka över det.

Försök hitta ett driv i ditt sätt att skriva samt en röd tråd i texten, det låter som klyschor, men det är trots allt grunden. Väcker texten intresse så får den en fördel, svårare än så är det inte.

Har du en bred argumentation i texterna? Ser alla synvinklar, det ger en helhetsbild, även om du sedan gör en värdering och sedan avgränsar dig. Referenser från olika sidor leder till denna kompletta bild.

Humbugg
2014-05-19 03:49
0

Vilka instruktioner är det du läser? hur gör du när du läser på inför en tenta? utgår du bara ifrån seminarie frågorna eller läser du hela böckerna?

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Fridaaaa
2014-05-19 08:33
0

#8 Är svårt att hitta någon som har orken och tiden att läsa igenom alla sidor och så :/ Men får försöka hitta men inte lätt att hitta :/

Röd tråd har jag redan i tentorna, tydliga rubriken, men ibland anser dem att det eller det inte ska vara där men jag personligen tycker att det hör dit :/ Så ja svårt! Vi hade ett seminaroum där vi gav kritik på varandras, så var tre i varje grupp så varje i gruppen fick en kritik på sin och skulle ge till en annans, ändrade på det dem och läraren gav kritik på, men tydligen hjälpte inte det :( (just denna tentan som ag sist fick underkänt på)

#9 De vi får i studiehandledningen till varje tenta. 
När det kommer till hemmatentor läser man inte "på" inför varje utan man läser de kapitel som man ska eller ibland hela böcker under kursens gång som sedan avslutas med en hemtenta oftast, sällan salstenta. Hela böcker behöver vi inte alltid läsa, beror på boken, för i vissa böcker är det bara vissa kaptitel som tillhör kursen. 

Har sällan seminariumfrågor. Jag utgår vad som står i beskrivningen för tentan, det som ska göras helt enkelt på tentan som ska skrivas.

Humbugg
2014-05-19 14:38
1

Kan det vara så att du skriver på ett sätt som gör att examinatorerna har svårt att tolka vad det är du skriver?

Hur skriver du? skriver du det du ska eller fyller du på med massvis med brödtext för att det ska låta "bättre"??

Att du tycker att något ska stå med medan läraren inte tycker det tyder på att du verkar fylla ut med brödtext, kan du inte testa vid någon tenta att skippa detta och hålla dig till exakt vad det är de efterfrågar?

I och med att du går efter studiehandledningen, kan det vara så att du utgår alltför mycket ifrån den?

Nu har jag aldrig läst kurser på förskoleprogrammet så vet inte hur de ser ut men av de kurser jag läst så har inte studiehandledningen givit särskilt mycket konkret, vet att de i min klass som stirrat sig blinda på studiehandledningen har ofta varit dem som precis hamnat nära G-gränsen.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Fridaaaa
2014-05-19 18:03
1

#11 Jag ser dem inte som svårtolkade. 
Jag håller mig till det som efterfrågas, som jag utläser uppgiften och det som ska vara med, men sedan ibland tycker läraren att det inte ska stå just där eller liknande, men jag har enbart utgått från hur jag tolkar uppgiften och de säger själva att uppgifterna ska och är tolkningsbara. Så får inte riktigt ihop deras resonemang. Men nej fyller inte ut "bara för att" utan skriver det som står i uppgiften. 

De har sagt att vi ska följa instruktionerna och de står i studiehandledningen, deras egna ord, vi ska följa instruktionerna helt enkelt. Och är det jag har gjort och ja även resten av klassen, men skiljer sig sen betygen :/

Det kan se lite olika ut programmet om man går nya eller gamla, samt lite skola, kurserna är likvärdiga såklart men upplägget och uppgifterna är itne samma runtom i hela landet. Så är det på alla utbildningar som jag förstått det.

[Moa-]
2014-05-19 18:13
3

Frida; det är inte bara att göra och följa instruktioner, utan det handlar om att visa att man tilltagit sig kunskaper, har en förståelse samt en förmåga att analysera det givna ämnet. Inte endast att skriva en text om ämne XX så som instruktionerna säger, utan att visa ett djup i det hela. Så att inte få ett bra betyg trots att du följt instruktionen är fullt möjligt.

Fridaaaa
2014-05-19 18:16
0

#13 Det vet jag om, och det gör man genom att följa instruktionerna. De hade inte behövs om man inte ska följa dem och det har lärarna med sagt: Följ dem. Visa sin kunskap gör man i texten sen.
Du har missuppfattat helt vad jag menade. För inte så jag skrivit/menat heller. 

Man ska visa sin kunskap i texten, och viss kurslitteratur måste vara med, men man ska ändå följa instruktionerna hur själva tentan ska vara utformad, vad som ska finnas med mm. Det är sånt som står i instruktionerna.

[SisselaJ]
2014-05-20 15:37
0

Är det så att du kanske känner att du inte får ner dina tankar på papper? Jag tycker själv att det är svårt att skriva exakt det jag menar och det är lätt att jag blandar in mycket irrelevant text i mina svar på tentorna. 
Det man kan göra för att stärka det är helt enkelt att läsa - läsa mer eller mindre avancerad litteratur, lära sig att formulera sig, och plugga stenhårt på allt - speciellt alla begrepp! :)

Det är svårt att svara exakt på vad som ger dig underkänt, för som du själv säger så varierar det väldigt mycket mellan vem som rättar och ämne. Försök hålla motivationen uppe.

Jag brukar "göra om" mina egna tentor om jag har fått underkänt, och omformulera och fixa poäng på de frågor och uppgifter jag missat. Då får man ofta en "aha"-upplevelse. Kanske kan du låna någon annans tenta och jämföra med?

sisela
2014-05-20 17:00
0

Har du inte möjlighet att få ett möte med nån av dina lärare för att diskutera detta?

Fridaaaa
2014-05-20 19:53
0

#15 Ja ibland är det så, man har en kanontanke i skallen men blir inte alls som man tänkt sig när man ska få ner det på papper xD

Ja göra om underkända tentor är ett måste, för att klara kurser, så bara att köra på. Försöka komma på ett bra knep, vilket inte jag gjort på dessa två åren än :/ Jo vissa kurser men sedan fungerar det inte till nästa och ja så får man komma på annat sätt. Snurrar på så.

#16 Grejen är att vi byter lärare mellan kurser, och vi har allting över sändning. Skulle bli omständigt att ha sånt samtal vid stort sett varje ny kurs :/ Samt kan inte träffa dem live heller eftersom jag läser via Lärcentra.
Och pratat med läraren vi hade i förra kursen lite grann, men det som sades hjälpte inte, ändå var det den läraren som rättade :/

[SisselaJ]
2014-05-20 20:03
0

#17 Jag menade plugga på dina tentor so du misslyckades på! :) alltså "gör om gör rätt" så kan man rätta sina fel och plugga på det man hade fel på… ;)

Fridaaaa
2014-05-20 20:07
0

#18 Men är ju det man gör när man gör om i tentan som blir fel och skickar in det läraren sagt att man ska göra om :P
Eller hur tänker du? =)

Har vi tenta sist i kursen, så finns det inte mycket tid över att tänka på den sen, får då har redan nästa kurs börjat och då är det mesta att tänka på där, så blir "kaka på kaka" :/

[SisselaJ]
2014-05-20 20:39
0

#19 Jaha! jag tänkte mer när man pluggar till en omtenta som inte är någon man "kompletterar" utan skriver om igen som en ny. salstenta alltså! ^^

Fridaaaa
2014-05-20 20:55
0

#20 Aja, ja jag syftade på hemtentor (står i #0) 😉
salstenta har vi sällan, haft två. Ska ha en snart.

Humbugg
2014-05-21 03:00
9

Något är ju givetvis fel då du ändå får underkänt på tentorna och måste göra om dem då och då. Det ligger då antingen i språket, uppvisad kunskap eller din tolkning av frågorna. Men jag tror att mycket ligger i att du lägger för stor vikt vid studiehandledningarna, de är enbart där för att hjälpa dig på vägen, de är inte där för att garantera dig ett godkännande.

Att bara vifta bort att det inte finns några fel här kommer givetvis inte lösa något. Tycker att du ska göra som sisela tipsar om: stäm möte med lärarna och fråga exakt vad det är som är bekymret med dina tentor, kan du inte träffa dem, skicka ett mejl eller ring, så knepigt är det inte, inte ens om man läser på distans.

Annars får du givetvis fortsätta göra omtenta efter omtenta.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Fridaaaa
2014-05-21 07:54
1

#22 Läs vad jag skrivit tidigare ang studiehandledningen, så ser du vad jag skrivit ang det. 
Jag har aldrig påstått att studiehandledningen = man får godkänt. Skrivit klart och tydligt att lärarna har sagt att man ska läsa och följa instruktionerna i studiehandledningen för den hemtentan och följa den,alltså vilka böcker som ska vara med, hur många sidor, vad de vill att man ska ha med och så. Sedan är det ju innehållet i texten som ger godkänt sen så länge man har med det också som står att man ska ha med.

Hade jag "viftat bort" som du påstår hade jag inte skrivit det här och hade inte försökt ta tag i det heller, vilket jag har försökt med dessa 2 åren jag gått på högskola men har inte fungerat, jo i perioder men sen så blir det omtenta igen. Så är supersvårt :/ Och har i tankarna varje hemtenta vi har: hur ska jag skriva detta, vad ska vara med, vilket innehåll, var är relevant, vad efterfrågas mm. Blickar tillbaka på gamla tentor som är godkända hur jag skrivit, byggt upp osv, men hjälps ibland, ibland inte.

Läraren kan ju inte veta det innan den rättat tentan. Så då är det inte så lätt att maila/prata kring det? Eftersom jag inte vet hur det går från tenta till tenta, kurs till kurs, hur just den läraren rättar och så. 
Det går ju bara att säga i efterhand, inte innan.

Och jag vet inte hur jag skulle ändra mitt sätt att skriva och formulera heller, då det ser bra ut när jag skriver det, men det tycker inte läraren i regel sen, så det är supersvårt att se :/ Sedan säger dem att hemtentorna är tolkningsbara men känns inte som det när de rättar sen. Jag läser det som efterfrågas helt enkelt, precis som de själva sagt. Så jag följer vad lärarna själva har sagt. 

De få salstentorna vi har är helt annorlunda och det är skillnad på hemtenta och salstenta, inte alls samma uppbyggnad och så.

Linnea
2014-05-21 11:13
1

Vi har nästan enbart salstentor och jag har rätt kasst minne. Nån tenta har jag skrivit typ 5 gånger. Det gäller att inte ge upp. Fortsätt försöka, nån gång lyckas du.

Skynda långsamt så går det fortare.

Fridaaaa
2014-05-21 11:31
0

#24 Vi har tvärtom, mycket hemtentor och lite salstentor. 
Vi har så att man max får göra om 3 eller 5 gånger, annars måste man vänta tills kursen ges igen efter 1 år :/

PrincessMelpomene
2014-05-21 13:56
3

Har själv väldigt mycket hemtentor (tar isig examen nu) men vet att detta kan vara lite knivigt kanske. Men jag har fått lära mig att studiehandledningen och vad som står där är en bra grund men det är långt ifrån vad man ska följa till punkt och pricka. Tror det du kanske gör fel är att du följer dessa så mycket att du stirrar dig blind på själva uppgiften isig. 

Man ska naturligtvis följa dessa men kanske inte så strikt som jag får känslan av att du beskriver. Hemtentor handlar om att ge en djupare förståelse för ett ämne och därför är det inte ja och nej frågor utan det är essä-frågor där man ska diskutera och analysera olika ämnen ifråga. 

samtidigt bedömmer olika lärare självklart olika. Vissa kan vara mer strikta på vissa saker än andra lärare och det är kanske något man får lära sig efter hand vad dem vill ha och inte ha. Samtidigt måste lärarna ge tydliga förklaringar till varför du inte lyckas och att läsa igenom dessa kommentarer kan ge en bild av vad det är du gör fel. Kan tycka det är konstigt att du i 2 år fortfarande inte vet specifikt vad det är du gör fel. 

Själv hade jag en lärare som var väldigt strikt och han verkade ogilla allt jag skrev osv och fick göra om hans hemtenta 2 gånger. Blev tillslut arg och anmälde tenta och krävde en ny lärare för rättningen (vilket man får efter 2-3 omtentor). Kanske detta är något du skulle göra om du anser att det är lärarna som verkar hålla dig tillbaka?

Sedan vet jag att hemtentor brukar skriva vid varje fråga (referera från kap. 10/basera ditt svar på kap. 10) då betyder det heller inte att man bara ska läsa detta kapitlet och bara basera svaret på denna fråna utan använda allt, men kanske mest detta. (påstår inte nu att det är det du gör men detta är ett vanligt fel många gör). 

Kan också rekommendera att du ska tänka så här i upplägg. Först har du en inledning som griper tag i läsaren och som kortfattat förklarar "problemet" sedan har du innehållstext där du ska analysera och diskutera både vad olika litteraturer säger om ämnet men också vad du själv tycker (egna tankar i essä frågor/hemtentor är super viktigt). sedan ska du ha en slutsats som knyter an till början och problemet. 

Vet inte om detta hjälper dig. Men jag kan rekommendera att du kanske ansöker om en annan rättare av hemtentan och försöker att inte stirra dig blind på själva studiehandledningen utan använde det mer som en mall. Sedan finns det skrivhjälp på de flesta uni/högskolor. Dessa kanske du också kan vända dig till och be om hjälp. Där kan du ta med dina hemtentor (både före och efter inlämning) för extra bedömning av personer som är insatta i vad som krävs för ett g.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

Fridaaaa
2014-05-21 14:23
0

#26 Nja inte riktigt om du läser övriga kommentarer. Där är svaren på allt du skrivit. För stämmer inte det med studiehandledningen och det, om du läser övriga kommentarer :)

Och vi har inga direkta frågor i hemtentorna. Så vi har inget så med kapitel mm. enbart litteratur som ska vara med.
Som sagt, vissa kurser går bra, andra inte. Så ibland liksom "aha kommit på det" sedan blir det inte lika bra på nästa :/

Läser som sagt via lärcentra, så är svårt med sån "hjälp". Är svårt med sån hjälp via nätet bara.

Jag är bättre praktisk än teoretisk

PrincessMelpomene
2014-05-21 14:27
1

Du vet att du kan få studiehjälp på biblioteket och hjälp med sådana frågor av bibliotekarier? Vänd dig till ditt lokala bibliotek så kan du få hjälp där med.

Samtidigt så handlar alla hemtentor om samma sak som jag också nämde i min kommentar. Ni kanske inte får frågor att besvara men då kommer problemet till att du ändå måste diskutera viss litteratur och problemet handlar då kanske om att du inte finner den mest relevanta informationen i böckerna. Inte så som lärarna ser på det för att det ska visa på att du har en djup förståelse till ämnet.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

Fridaaaa
2014-05-21 14:33
0

#28 Det visste jag inte, har bara ett litet i byn sen för jag köra in till stan men ska göra med dem.

Jag tar med det jag anser är relevant, mer kan jag inte göra. 
Du menar att man ska ha med annat från helt andra böcker eller hur menar du?

PrincessMelpomene
2014-05-21 14:40
1

Visar man att man hittat relevant information som handlar om exakt samma ämne visar det på att du har en djupare förståelse men också funnit annan information. Du ska förståss lägga mest fokus på själv böckerna som bör vara med. Men att visa förtsåelse genom andra böcker är också viktigt. men också att ge relevanta egna tankar i din hemtenta. Dina tankar och funderingar på ämnet är lika relevant som vilket litteratur som helst. att du visar på att du hittat information i boken de gett dig visar inte att du förstår ämnet isig. 

Du måste analysera, diskutera och vis att du faktiskt förstår ämnet på en djupare nivå.

Fridaaaa
2014-05-21 14:42
0

#30 Ja tankar och funderingar är alltid med :)
Men att hitta på andra ställen och så har jag varit dålig på tack för tipset

[Regnfru]
2014-05-22 14:52
7

Nu skriver jag detta inte för att vara elak, men skriver du på liknande sätt som du gör här? För det är lite svårt att hänga med i din text. Det känns som du försvinner iväg i din egen lilla värld.

Kan det bero på det?

Fridaaaa
2014-05-22 16:06
2

#32 Förstår faktiskt inte vad du menar du?
Försvinner i min egna värld? Jag skriver som det är, skrivit neutralt och rakt är det är. Hur kan jag då försvinna i min "egna värld"? Nej jag hänger ärligt talat inte med alls faktiskt *väldigt förvirrad*

Man skriver inte likadant i tentor som man gör på forum, med vänner osv. Annat sätt att skriva, annat tänk, och det är det jag kör på också. Aldrig hört någon säga det du just nyss skrev, varken här, eller av lärare.

LinaGun
2014-05-22 16:38
3

#32 Jag har inga problem alls att hänga med i TS text. Spontant så frågar jag mig hur det är med din läsförståelse, om du tycker att hon försvinner in i sin egna lilla värld.

Eriikaa
2014-05-22 18:45
6

Jag kan hålla med #32 till viss del, kanske inte att du försvinner i din egna värld, men att du verkar skriva mer talspråk än skriftspråk. Det känns som att du ofta "hoppas över" ord och formulerar dina meningar konstigt ibland. Det kanske är svårt att tänka på själv. :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

[Regnfru]
2014-05-23 07:49
2

#34 Min läsförståelse är väldigt god. Jag har heller aldrig behövt skriva några omtentor på universitetet.

[Regnfru]
2014-05-23 07:50
3

#33 Det är mer talspråk än skriftspråk, och det låter som du svamlar lite grann.

Har de inte sagt något sådant? Det är kanske därför du inte blir godkänd.

[trh]
2014-05-23 20:03
1

En studiehandledning är en riktlinje för vad arbetet ska omfatta. Jag läser ofta riktlinjerna flertalet gånger så att jag verkligen förstår vad lärarna vill ha ut av uppgiften, ex att jag slutligen ska visa min fördjupade förståelse/kunskap inom ett visst ämne och dra slutsater kring något. Kanske är det där det går fel? Att du helt enkelt inte tolkar uppgiften rätt. Eller kanske du har svårt för att ta till dig av given kritik? Kritiken går ju ut på att man ska förbättras i slutändan. Eller så kanske du behöver lägga ner mer tid än vad du gör? Vissa har lätt för att skriva, andra inte. Är det i språket eller den logiska uppbyggnaden det brister kanske du bör ta och läsa igenom det du skrivit flera gånger per skrivtillfälle & försöka se på texten med nya ögon. Lärare imponeras inte av överflödig text & inte heller när man tydligt gett sig ut på djupt vatten och skriver om något man egentligen inte har tillräcklig kunskap om. Lite tankar & tips från mig som precis avslutat en högskoleutbildning, vad du gör med det är upp till dig.

Fridaaaa
2014-05-28 17:49
0

#35 Dialekt kan det med vara när man skriver 😉 Men tänker på det när jag skriver hemtentor, ialla fall betydligt mer. Skriver inte i tentor som jag skriver här :P

#38 Lärarna har själva sagt (skrivit det någon gång innan) att uppgifterna är tolkningsbara. Alltså finns inte bara ett rätt sätt så att säga så länge man har med det som står i studiehandledningen plus annat relevant med såklart.

Nej jag har inte svårt att ta till mig av given kritik, däremot gör jag som de sagt, men ibland så blir det fel ändå, alltså jag tycker att jag har förstått hur dem menar men så är det inte så ialla fall, sedan när de förklarar igen fast på helt annat sätt, så blir det rätt, hänt enstaka gånger. 

#37 & #36.  Nej har de aldrig sagt. Och sedan är det så: Vissa är bättre praktiskt och vissa bättre teoretiskt och jag är mer praktiskt lagd. Alla har inte lika lätt för allting. På gymnasiet och grundskolan hade jag inga problem, och hade bra betyg i svenska A & B på gymnasiet. Men på högskola blir det en helt annan sak, ett helt annat tänk än grundskola & gymnasiet.

Har salstenta på torsdag och hemtenta på onsdag i denna kursen.
Hoppas att de går bra.

Klarade omtentan jag fick omtenta på sist i alla fall, skönt, slippa tänka på den.

Tusen
2014-05-29 17:27
2

Nu har jag bara läst hälften av alla inlägg men vad jag har förstått av det jag läst så får du göra om dina hemtentor även fast du har olika lärare i kurserna. Stämmer det? Då är det säkert något som du har brister kring och bästa sättet att lära sig är att fråga sin lärare vad som behövs för att det ska bli bättre till nästa gång.
Jag har väldigt svårt att tro att ALLA lärare behandlar dig felaktigt.
Kollar du igenom hur du har skrivit? Jag ser att du t.ex. använder ordet "de" då det skall vara "de". Är det sån´t de slår ned på också? Är det formuleringarna du gör? Fråga dina lärare mer om vad exakt som inte är bra. 
Högskolestudier kräver ju, som du redan vet, att man ska lägga ner betydligt mer tid på sina studier och hålla en betydligt högre nivå på sina arbeten mot vad man kräver i grundskola och gymnasium.

Det vore spännande att höra hur det går för dig i framtiden med tentorna. Om något av alla tips gör att du klarar dig bättre.

Lycka till!

[trh]
2014-05-29 23:57
1

#39 Att de är tolkningsbara innebär ändå inte att man kan sväva helt fritt & utan att det finns vissa ramar som arbetet bör hållas inom. Kanske kan det vara något språkligt? Att skriva på högskolesnivå är inte helt lätt. Ibland har jag lite svårt att hänga med i ditt sätt att skriva, som i #39 stycke 3. Det känns som talspråk och du har väldigt många kommatecken & inte en enda punkt i stycket. Nu säger du att du inte skriver precis här som i skolan, men det är ändå en tanke från min sida då man inte har så mycket att gå på. Precis som #40 skriver så tror jag också att du får försöka se mer kritiskt på dina tentor, eftersom att flera lärare verkar ha åsikter om dem.

Tusen
2014-05-30 01:59
2

Utdrag från #40

Jag ser att du t.ex. använder ordet "de" då det skall vara "de".

Jag skrev lite fel. Jag menade: " Jag ser att du t.ex. använder ordet "dem" då det skall vara "de".

Fridaaaa
2014-05-30 09:38
0

#40 Jag får inte omtenta varje gång. Ibland får jag det.  
Som jag skrivit i tråden, så skriver jag inte likadant här som jag skriver i tentorna, eftersom det inte är samma sätt att skriva på. 

#41 Det har jag aldrig påstått heller att man ska göra.
Som jag tydligt skrivit i tråden, skriver jag inte på samma sätt i tentorna som här. Ibland är det skriftligt i tentorna men är småsaker. 
Punkter brukar jag använda när det ska vara det men återigen skriver inte på tentorna som här, eftersom det är helt skilda saker. 
Jag ser redan kritiskt på tentorna, och gör som dem säger när de ger respons också. Och då brukar jag klara omtentan sen, när jag skriver som de gett respons på. Då är det inga problem.

Men fått flera bra tips jag ska testa, har två tentor nu nästa vecka, både hemtenta och salstenta, och ska testa tips och se om det går bra då. Man vet ju inte förrän man provat.
Så fått ut det jag eftersträvade i tråden.
Tråden kan låsas!

[trh]
2014-05-30 09:56
4

#43 Det är ändå en tanke från min sida. Om man skriver så annorlunda här jämfört med en tenta så tänker jag att man kanske har svårare att uttrycka sig i skrift, annars hade man väl kanske försökt sträva efter att alltid använda en korrekt svenska? En annan tanke från min sida är att du ofta slår ifrån dig kritik och inte gärna tar till dig olika eventuella lösningar. Du kan inte anordna möte med dina lärare? Precis som #22 säger så kan du hitta en lösning på det om du vill. Skriv utförliga mejl till respektive lärare om du nu anser att problemet är så pass stort att du vill ha hjälp här. I slutändan är det bara du och dina lärare som når en lösning. Det du skriver i #17 om att du byter lärare i varje kurs, att det blir krångligt med ett nytt samtal & att kritiken du fick av en lärare inte hjälpte.. Det blir ju vad du gör det till. Är det ett sådant problem så borde det inte vara jobbigt att ha mejlkontakt innan en hemtenta så du är säker på vad läraren efterfrågar. En 7,5 poängs kurs är på minst 5 veckor helfart, så säg lite grovt att det är var 5:e vecka du behöver skicka ett nytt mejl. Alla lärare ger inte lika bra kritik, men bara för att EN inte ger kritik som inte hjälpt innebär ju inte det att ingen annan kan hjälpa bättre.

Eriikaa
2014-05-31 14:20
1

Håller med #44!

Du kan inte visa hur du skriver i dina tentor? :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Inlägget är låst för nya kommentarer