Nationellt prov i Svenska 3, referera?
Jag ska göra provet nästa vecka och det är tydligen väldigt viktigt att referera korrekt i löpande text. Jag blir lite osäker på hur jag ska göra det. Jag har några förslag och vill gärna att någon bekräftar vilka sätt som är rätt:
"i svenska språknämndens bok språkriktighetsboken (2005) påpekar de blabla" <--räcker det att bara skriva årtal? Inte författare?
"I artikeln "sms är kort, inte snålt" (2007:52) skriver anders lotsson."
"Ulf Telman, professor i emeritus i nordiskt språk vid lunds universitet skriver blabla (vad är det för fel på ett fel,forskning & framsteg, 2007:1, lars melin)" <--måste man skriva allt det?
Det står alltså rubrik, namn på författaren, adress till artikel eller bok titel. Det blir ju väldigt långt men det kanske är så man ska göra? Någon som gjort provet som kan berätta hur du gjorde för att ange källor?
Tacksam för svar!
Det beror ju helt på efter vilket system ni ska referera, antar Harvard eller APA. Andra alternativet är i alla fall det mest korrekta.
http://www.ub.umu.se/skriva/skriva-referenser/kallhanvisningar-harvard
Jag vet inte, man ska ange källor i löptext, mer vet jag inte… Jag tänker när man skriver utan att nämna "i artikeln skriver Lars melin att…" Då kanske namnet på författaren också måste vara med? och kanske även boken/artikeln, namnet på källan osv?
Anger man källor i löptext ska författare samt årtal vara med, eventuellt sidnummer beroende på referenssystem. Titel behövs inte. Eftersom att du inte vet vilket referenssystem ni ska använda så är det nog inte så noga. Harvard och APA är rätt lika varandra och det är oftast någon av dessa man brukar få lära sig.
Läs länkarna jag bifogade tidigare, där står precis hur du ska göra.
Hm, vad konstigt. Enligt exempel från ett annat prov, skriver denna rubrik/årtal inom (..) och namn utanför "i artikeln skriver Lars melin.." Då tänkte jag att, om man inte har med namn och rubrik utanför (..) så kanske man måste ha det i.
Det skulle vara bra om någon som gjort det här provet kan berätta hur denna gjorde ang, att referera..
Hmm, nu kanske jag har lurat dig. Ni kanske inte ska ha med en referenslista i slutet av dokumentet? I sådana fall ska nog titeln vara med, antingen innanför eller utanför parentes. Så nu har jag faktiskt ingen aning.
Men eftersom du har exempel från andra prov, följ dem så borde det bli rätt. Fråga annars din lärare om du är osäker.
Nej precis, vad jag hört kommer det inte vara något sånt. exemplet är dock bara om man skriver "i artikel blabla, skriver blabla" och då behövs det ju inte i parentes. Men det är nog bäst att ha med allt.
Skriver du titel och upphovsman i texten ska det inte med i parentes. Det jag funderar kring är hur mycket information om källan ni ska ha med. Antingen så räcker det med författare, titel och utgivningsår, eller så ska även upplaga, förlag och förlagsort med. I era exempeltexter borde det ju synas.
Nej, det förstår jag. Men jag menar om jag inte skriver det i texten innan. Det står inte förlagsort, upplaga eller förlag i texten vi fått innan så det vet jag inte ska vara med.
Okej, bra. Tolkade din sista mening som att det var lika bra att ha med det i parentesen också. 🙂
Så länge du följer de exemplen ni fått så ska det bli rätt.
Lycka till med nationella!