Studier iFokus

Studier

Etikett12-efter-studierna
Läst 2102 ggr
PrincessMelpomene
2014-05-12 14:01
2

Oro för efter examen

Tar min exam från Högskolan nu till sommaren. Då känns det väldigt skönt då man är 21 år och färdig utbildad bibliotekarie. Men samtidigt har oron för detta börjat komma. Jag har försökt få kontakt med bibliotek i hopp om jobb men dessa vänder sig ofta och säger att man inte kan få jobb utan någon praktisk erfarenhet, då vi inte fick något praktik genom skolan och jag har 3 andra jobb på kvällar och helger har detta varit svårt att fixa. 

Så jag försökte nu istället få praktik och erbjuda mina tjänster gratis på bibliotek för att kunna få erfarenheten. Men då har biblioteken ännu en gång vänt mig ryggen och sagt att jag saknar försäkring. Detta gör att jag inte kan få jobb utan erfarenhet och jag kan inte få erfarenhet för att jag inte har skolans försäkring (kan dock tycka hemförsäkring kan räcka). 

Så plötsligt kom min oro. Jag vet längre inte vad jag ska göra till hösten. Plötsligt är skolan slut och en tid av ovishet kommer. Ska jag fortsätta studera, då till något annat eller andra intressanta kurser? eller vad ska man göra? Plötsligt känns det som om man gått en utbildning på 3 år som egentligen inte ger något mer än högskolepoäng.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

fulifuli
2014-05-12 14:04
0

Jag känner precis samma sak, plus att jag blev så lagom gravid och får barn till hösten vilket gör att söka jobb känns som en omöjlighet och som gör att jag måste söka jobb nästa år vilket gör att jag har en examen ett år tillbaka utan arbete emellan. 

Men det jobbigaste och mest plågsamma är att man blir nekad alla jobb på grund av brist på erfarenhet och ingen erfarenhet får man eftersom man nekas jobben där man kan få det.

Men i slutändan löser sig väl allt, eller? Om inget annat får vi hoppas det 🙂

Fialialej
2014-05-12 14:05
1

Skriv in dig hos arbetsförmedlingen dagen efter studenten. De kan hjälpa dig med praktik om du inte lyckas få arbete.

Har du kollat sommarjobb som bibliotekarie? Kan tänka mig att det är lättare som oerfaren att få ett sommarjobb.

Om du kan tänka dig att flytta för att jobba finns det många kommuner som har svårt att få tag i utbildad personal eftersom kommunen i sig inte är attraktiv att bo i. Kanske kan du börja med ett biblioteksjobb i en sån kommun för att få erfarenhet?

"På natten är alla katter svarta"

Fialialej
2014-05-12 14:07
0

Jag tror att kontakter och intresse kommer man långt med. Erbjud dig att hålla i bokcafeer eller andra kulturaktiviteter på biblioteket där du bor? 
Ibland kan man skapa sina egna jobb, kommunen ser ens driv och värde, och så vips får man en tjänst tack vare sitt engagemang. :)

"På natten är alla katter svarta"

PrincessMelpomene
2014-05-12 14:07
0

Det värsta är väl inte att man inte har något att göra för min andra jobb kan jag alltid luta mig tillbaka på såsom att vara simtränare för barn, ungdomar och förståndshandikappade. Men hur mycket jag än älskar det jobbet är inte det något jag vill göra hela mitt liv. Utan jag vill banne mig jobb som bibliotekarie.

Jag har gått utbildningen i 3 år och då vill jag också se resultat och även kunna jobba med det som jag verkligen, verkligen, vill.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

[Rödluvan]1
2014-05-13 13:21
0

Men vad var det för en utbildning där du inte fick göra praktik?

PrincessMelpomene
2014-05-13 13:26
0

Precis min tanke. Det fanns det inlagt i utbildningen förr men det togs bort då de ansåg att det fanns vettigare saker att göra. Såsom att skriva fler uppsatser. Ibland undrar jag hur man tänker på skolan.

[Rödluvan]1
2014-05-13 13:26
0

Vilken skola var det du gick på?

PrincessMelpomene
2014-05-13 13:29
0

Biblioteks högskolan i Borås. Utbildningen isig är ju väldigt bra men man saknar ju ändå själva praktiken som är viktig efter studierna till jobb. Samtidigt som själva utbildningen isig är mer inriktad på informationskunskap istället för själva biblioteket. Även om informationsvetenskap har med biblioteket att göra med.